Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Styrväxel stoppade Ohlsson

En trasig styrväxel ställde till det för Mattias Ohlsson när rallycross-SM inleddes på Svampabanan i Tomelilla.

Annons

SM avgörs i år enligt nya regler. Tidigare har de två bästa resultaten – i tre omgångar – räknats i kvalet. Nu tas samtliga resultat med.

En annan nyhet är att det tidigare systemet med A-, B- samt C-finaler (med runner-up) slopats till förmån för två semifinaler, där de tre främsta från varje heat avancerar till ett enda finalheat.

Båda regeländringarna medför att förarna hela tiden kör med kniven på strupen. En enda fadäs och man är ute ur leken.

Mattias kom till Svampabanan som regerande svensk mästare i 2400-klassen. Han körde strålande i samtliga tre kvalomgångar med idel andraplatser som facit. Detta räckte till sammanlagd seger – och pole position i ena semifinalen.

Men därefter tog det roliga slut.

– Styrväxeln pajade redan på det första varvet i semifinalen efter en sammanstötning med Fredrik Avelin. Hjulen låste sig rakt fram och det var bara att parkera, suckar Mattias.

Som inte har särskilt mycket till övers för de nya SM-reglerna.

– Nej, det har blivit alltför chansartat. Har man otur och till exempel blir knuffad av banan i något heat så kan man i princip lasta och fara hem. Dessutom ska samtliga fem deltävlingar räknas i år, tidigare har vi fått stryka det sämsta resultatet inför finaltävlingen.

Trots allt är det inte bara mungipor neråt.

– Jag körde delvis på säkerhet i kvalet och ändå blev det seger. Kände att jag hade en växel till att hämta. Den känslan tar jag med mig, förklarar han.

På plats i Tomelilla fanns även Mattias klubbkollega i BMK, Peter Rosell, som började dagen med att bryta det första kvalåket. En 21:a samt en 15:e plats därefter räckte för att bli 20:e i sammandraget.

Nästa deltävling i SM för 2400-klassen körs i Strängnäs, torsdagskvällen den 26 juni (ihop med STCC-klasserna Supercar samt Superlites).

Kurt Eliasson