Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Storsponsor kräver skärpning i SAIK

SAIK:s marknadsföringsarbete har varit stenåldersmässigt.
Det hävdar storsponsorn Marco Engborg – som nu gör något åt saken.
– Jag vill att det här ska bli bra, säger han.

Annons

Den sista april lämnade Fredrik Johansson tjänsten som SAIK:s marknadsansvarige för ett jobb som föreståndare på en Intersportbutik i Stockholm.

Klubben söker nu hans ersättare – och i samma veva ska marknadsarbetet stärkas upp. För även Arne Anderstedt, värvningsansvarig och den som får uttala sig i ordförande Rune Nybergs frånvaro (semester i Frankrike), håller med om att det är något som varit eftersatt.

– Fredrik har varit ensam marknadsförare för oss i flera år, så visst har det varit lite föråldrat. Men han har gjort det jättebra utifrån de förutsättningar vi givit honom, säger Anderstedt.

Det nya består i den grupp av företagare som ska hjälpa till med marknadsföringen. Marco Engborg, vd för Fortress Axalux och en av SAIK:s viktigaste sponsorer, är en av de dem.

Hans dom mot SAIK:s sätt att arbeta med sponsring tidigare är hård.

– Man måste titta på hur det fungerar i ett företag, vilka saker man kan erbjuda för att attrahera de som köper. Det känns det inte som SAIK har gjort någonsin, säger han och utvecklar:

– Man förväntar sig att få pengar men är inte beredd att ge någonting tillbaka. I dag betalar man 15.000 kronor för att vara matchvärd, men då är man bara det – utan att få någonting tillbaka. I stället skulle man kunna ta 60.000 kronor, och så får matchvärden en massa grejor, man får mat och får gå upp i vip-avdelningen.

– Det är många saker man kan göra för att få sponsorerna delaktiga.

Han och de övriga i den nya gruppen ska fungera som bollplank och idésprutor och hjälpa till med kontakterna gentemot företagen. Engborg och ytterligare en person – han vill inte avslöja vem än – kommer att ha stor makt.

– Vi toppstyr, och så anställer vi någon på marknadssidan. SAIK har velat lägga ut det här externt, men det funkar inte, det blir för opersonligt, säger Engborg.

– Egentligen är det bara att SAIK behöver någon som tar tag i det och jobbar aktivt. De (marknadsavdelningen) har gjort det de kunnat, utan att ha fått någon hjälp. Det krävs kunskap, man kan inte bara säga till någon ”fixa fram fyra miljoner” utan att tala om hur. Vi kan lära dem hur man sköter det.

Hur mycket tid ska du själv lägga på det här? Du har ju ett företag att sköta.

– Det finns ju alltid en fritid. Ett par timmar om dan i början, tills vi har kommit igång. Men det här är någonting för flera år framåt, jag vill att det här ska bli bra och vill bygga upp en organisation successivt. Det ska bli seriöst och inte bara lull-lull.

Anderstedt:

– Vi är jättenöjda att Marco vill hjälpa till, han är kreativ och har många kontakter. Sedan tidigare har vi fått in Janne Lövqvist i styrelsen och han är också bra på de här frågorna, plus att vi har Micke Wikström. Jag tror att det här är rätt läge.

– Vi har haft hallen ett år, vi har inte gjort så mycket än men har fått ordning på ekonomin – nu är vi beredda att ta nästa steg.

Mer läsning

Annons