Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Större medvetenhet om brandrisker"

Trots att både bränder och trafikolyckor ökade under 2014, så minskade personskador och dödsfall.
– Det är glädjande att bostadsbränderna minskat, säger Torbjörn Wannqvist, Räddningschef, Södra Hälsingland.

Bränderna både ökade och minskade under 2014, enligt Kommunalförbundet Södra Hälsinglands statistiska rapport för Räddningstjänsten 2014.

Medan bränderna i hus, med personskador eller dödsfall som följd, minskade så ökade bränderna totalt sett. Något som enligt räddningschefen Torbjörn Wannqvist beror på de varma sommarmånaderna.

– Det var en ökning i hela området med 15 procent mot 2013. Det kan förklaras av den torra sommaren. Det kan röra sig om till exempel hyggesbränningar och grillningar som gått snett, säger han.

Däremot så minskade bränderna i bostadshus från året innan, precis som i övriga landet – både i Söderhamn och i området. Dödstalet har de senaste åren legat mellan 100 och 120 personer. Under 2014 minskade den siffran till 80.

– Glädjande att husbränderna har gått ned, säger Wannqvist, som hoppas att det är ett trendbrott han ser:

– När folk omkommer i brand är det som regel i sin egen bostad. En vanlig orsak till bostadsbränder är spisplattor. Det kommer ju fler och fler moderna spisar med timerfunktioner, men man skulle önska att de byttes ut i ännu snabbare. Förhoppningen är ju att folk har fått ett större medvetande om brandrisker i sitt hem, säger han.

En liknande trend ser även ut att följa olycksstatistiken i trafiken – en ökning totalt sett i Södra Hälsingland. Framför allt är det E4:an i Söderhamns kommun som tilldragit sig de flesta utryckningarna från räddningstjänsten.

– Storhelgerna är alltid belastade, men framför allt brukar statistiken öka under den första halkan på hösten. Det är vanligt att man inte förstår hur halt det egentligen är, konstaterar Torbjörn Wannqvist.

Men även om trafikolyckorna ökade från 123 till 149 så har Södra Hälsingland varit befriade från incidenter med dödlig utgång direkt på olycksplatsen.

– En del personskador har det varit, men ingen som har förolyckats på plats, förklarar han och spekulerar i vad han tror kan vara anledningen:

– Sedan det sattes upp vajerräcken har dödsolyckorna minskat radikalt. Det rör sig mer om avåkningar nu än tidigare, säger han.

Ytterligare ökning ses i automatlarm och utryckningar i väntan på ambulans, vilket innebär att Räddningstjänsten tar sig till platsen före en ambulans som har längre än 20 minuters körtid till ett prio ett-larm.

Torbjörn Wannqvist:

– De här händelserna handlar i de flesta fall om hjärtstopp, och det har ökat, förklarar han och utvecklar skälen:

– Äldre och äldre befolkning, längre till sjukhusen samtidigt som det finns färre ambulanser inne. Då är det Räddningstjänsten som åker, säger han.