Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stora Hudikprofilen Janne Olsson har avlidit: "Ryon-Janne i hela idrotts-Sverige"

Företags- och idrottsprofilen, köpmannen Jan-Erik Olsson, Hudiksvall, har avlidit i en ålder av 91 år.

Ryon-Janne, som han mestadels kallades runt om i hela idrotts-Sverige, somnade in i hemmet i Tröneska gården fredagen den 16 april.

Janne Olsson blev vida känd och erkänd för sin fingertoppskänsla och varumärkeslansering där ishockeyklubban Montreal och den alpina skidan från Elan i forna Jugoslavien blev Ryonbolagets enskilt största försäljningsframgångar.

Ryon-Janne vurmade alltid för den lokala idrotten i Hudiksvall där han även själv hade en kort karriär som aktiv, men där han senare i livet alltid levde med en önskedröm om att sätta ”lilla Hudik på den stora idrottskartan”.

Bland annat var han en av de drivande – och avgörande – krafterna bakom 1950-talets rekordsnabba utveckling från korphandboll till Norrlands-mästerskap för Hudiksvalls IF – något som ”Ryon-Janne” genom hela livet såg som en av sina stora idrottsliga meriter.

Janne Olsson träffade sin blivande fru Ingrid, född Nyström, i samband med ett bankärende då flickan som skulle bli hans livskamrat var den som just då bemannade servicedisken. De vigde sig 1950 och sedan kom barnen Örjan, Monika och Katrin och så småningom också sju barnbarn.

Sommartid har stugan i Lakbäck, med havet som närmsta granne, blivit en mötesplats för alla och där Janne och Ingrid Olsson tillbringat alla sina somrar sedan 1953.

Janne Olsson växte upp mitt i en affärsmiljö. Hans far Werner och dennes bror Emil drev dagligvarubutiken ”Bröderna Olssons” på Västra Tullgatan, där Janne tidigt fick hjälpa till, bland annat som ”springsjas” när beställda varor skulle levereras till kunder. Där och då var det förstås ingen som kunde ana att Werners grabb en dag skulle komma att driva och utveckla ett grossistföretag med kontakter i hela idrottsvärlden.

Det var också i vindsvåningen vid Bröderna Olssons som Ryonbolaget föddes 1939, mitt under brinnande världskrig och med begränsade importvägar. Förutom Werner och Emil Olsson ingick till en början också Erik Rydemo i företagsledningen – därav namnet Ryon där ”Ry” stod för Rydemo och ”on” stod för Olsson. Att Erik Rydemo tidigt hoppade av förändrade ingenting. Det fick bli Ryon ändå.

Vid starten sålde Ryon industriartiklar och förbandsmateriel, men i takt med att Janne med sitt stora idrottsintresse växte in i verksamheten kom också sportartiklarna in i sortimentet.

Den första stora produkten blev en krita som fungerade på metall och en konservöppnare för restaurang-bruk. Så småningom utvecklades också Ryon Märk, en vattenfast och frosttålig märkpenna som fortfarande finns på marknaden, om än i annan ägo.

Med smart import och jämförelsevis billig tillverkning någonstans borta i Asien förde Ryon-Janne sitt företag mot allt större marknadsandelar och i takt med utvecklingen behövdes ständigt nya och större lokaler.

Från vindsvåningen på Västra Tullgatan gick flyttlasset vidare till en källarlokal på Nygatan och i nästa steg till den klassiska Ryon-lokalen på Hamngatan där också de så kallade ”Gula magasinen” nere på kajen blev lagerlokaler inom bekvämt räckhåll.

Historien om jätteklubban på ett av magasinen lever fortfarande kvar. Janne Olsson hade gjort succé med försäljningen av den finska ishockeyklubban Montreal och ville gärna visa det. Han lät tillverka en jättelik ishockeyklubba som ”spikades upp” nästan från hörn till hörn på magasinets gavelvägg. En bra idé, tyckte Janne.

Det tyckte inte byggnadsnämnden…

Ryons resa gick vidare till en fastighet på Helenedalsvägen (senare JP Färg) innan det var dags för storbygget i Ullsätters-området där företaget fick ändamålsenliga lokaler och kunde växa ytterligare. Med allt större omsättning blev Ryon intressant även för storfinansen och när Monark kom med sitt bud bytte Ryon ägare, men fortfarande med Janne Olsson vid rodret.

När sedan jugoslaviska Elan-fabriken kom in i bilden valde Janne att gå sin egen väg och startade då istället JO Sport tillsammans med dottern Monika och hennes man Johan medan sonen Örjan lanserade Sportmarket tillsammans med två andra delägare. Och så var familjen Olsson ”återsamlad” i samma bransch igen.

Bland många tiotusentals sportprodukter som passerade hyllorna hos Ryon blev Montreal-klubban en av de första storsäljarna. Med många hockeyprofiler som affischnamn, inte minst i Brynäs och Leksand, sålde Ryon över 100.000 klubbor varje säsong. Janne fick till och med de finska tillverkarna att döpa om sin succé-klubba till ”Ryon Montreal”.

TV: Se Lasse Mörks och Olle Hillströms dokumentär om Janne Olsson här

Skidvalla från Swix var en produkt som Ryon tidigt plockade in och där Janne Olsson på något märkligt sätt alltid fick de aktiva att berätta vilken valla de använde. Till och med tv-fotograferna vid skid-VM gick omkring med ett Swix-märke på sina jackor – hur det nu gick till…

Men allra mest förknippades Ryon under många år med Elan-skidan där Ingemar Stenmark blev en levande reklampelare, som innebar att Ryon kunde leverera runt 120.000 par skidor ut på den svenska marknaden varje vinter under hela Stenmarks-epoken. Även den så kallade Stenmarks-luvan blev en storsäljare där Ingemars mamma Gunborg levererade ett nytt mönster varje år.

Ryon hade också en satsning på längdåkning med skidor från Elan och finska Järvinen och där tremilsvärldsmästaren från 1974, Thomas Magnuson, var anställd som produktutvecklare. Vem minns inte Thomas klassiska toppluva med märket ”Ryon” tydligt riktat framåt för att ses av alla och synas på alla bilder – något som gav Internationella Skidförbundet skrämselhicka och hota med avstängning.

En annan idrottsprofil som kopplades till Ryon var Ralf Edström med lanseringen av Tepa fotbollsskor och Select-fotbollen.

Janne Olsson skapade senare i livet också sitt välkända idrottsmuseum, som i många år hade sin plats i ishallens foajé, men som nu till sin största del tyvärr är nedplockat.

Det berättas att Janne Olsson som liten grabb var bäst av alla på att sälja majblommor, så det är kanske inte så märkligt att han hittade rätt säljvägar även senare i livet.

Janne Olsson var en person som såg möjligheter istället för problem, som hittade öppna vägar som andra upplevde som stängda och som med sin generositet och framåtanda för alltid kommer att finnas i vårt minne. Hudiksvall var verkligen ”hans stad” och förblev så ända till livets slut.

Janne Olssons anhöriga har nu i Strands IF:s regi öppnat en minnesfond för unga aktiva i föreningen vars familjer kan ha svårt att betala olika deltagaravgifter och för att ge alla samma chans att delta.

I statuterna för minnesfonden står det bland annat:

”Ändamålet med fonden är att barn och unga ska kunna dela gemenskapen med sina kamrater i föreningen på fritiden, oavsett social situation. För många är idrotten en betydande och viktig kraft i många människors liv, inte minst bland barn och ungdomar. Fonden ger bidrag för sådant som medlemsavgifter, träningsavgifter, träningskläder och för andra avgiftsbelagda aktiviteter som föreningen genomför.”

Minnesgåvor kan lämnas till:

BG: 213-6273 Strands IF

Märk: Ryon-Jannes Minnesfond

Lars Gösta Larsson