Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor uppslutning bakom Böle

Det är långt kvar till beslut, men det finns en rad omständigheter som talar för en timmerterminal på Böle.

Annons

De fyra skogsbolagen har ställt sig positiva till förslaget, regionen är med finansierar en förstudie och i förra veckan berättade Trafikverket, som tidigare sagt nej att de är med och delfinansierar projektet med en timmerterminal på Böle.

– Trafikverket har sagt att de ser det som både rimligt och naturligt att finansiera investeringen, säger Rolf Berg som är planeringschef på kommunen.

Ett stort framsteg eftersom verket har varit skeptiskt i flera år. Men nu ser de helt enkelt vinsterna i en anläggning på Böle, enligt Rolf Berg.

Samma information gav han kommunstyrelsen i veckan. Politikerna är i nuläget de enda som inte talar med en röst i frågan. Vissa är glada för framstegen, medan andra vidhåller att Bränta-alternativet är en långt bättre lösning.

En sak som talar för det senare alternativet är att det skulle gå att hålla tung trafik bort från köpingen. Den grova uppskattningen är att runt 70 procent av trafiken kommer västerifrån. Om det skulle bli en terminal i Böle skulle alltså 7 av 10 lastbilar behöva åka genom Ljusdal via Kyrksjönäsvägen.

Men i den här veckan ska det göras en kalkyl över hur mycket det kommer att kosta att bygga en tänkt anläggning i Böle samt en tillfartsväg till väg 84.

Inledningsvis tittar man på en åtta till tio hektar stor anläggning till väster om Hybo som man når genom att ta delar av Hybovägen i anspråk och leda om trafiken in mot Ljusdal via väg 84. Enligt dagens skissartade planer är det en fastighet som direkt berörs av en sådan timmerterminallösning. Fastighetsägaren har även mark som är central för projektet. För att projektet ska bli av måste detta lösas in, det vill säga köpas.

– Vi har varit i kontakt med fastighetsägaren som inte motsätter sig inlösning, men vill ha rimlig kompensation, säger Rolf Berg som menar att flera han talat med uttryckt en liknande ståndpunkt.

I den händelse att fastighetsägaren skulle säga nej, går det även, rent formellt att lösa in fastigheten med stöd av detaljplan.

Fast eventuella beslut och åtgärder är långt borta, bara förstudien kommer ta ett år. Men Rolf Berg medger att det finns en hel del som talar för Böle-alternativet.

– Ja det tycker jag, nu när Trafikverket bidrar och alla fyra skogsaktörer är med på tåget, säger Rolf Berg.