Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stärker den lokala journalistiken – nu satsas det på redaktionen i Ljusdal

I början av maj presenterade Bonnier News Local, tidigare Mittmedia, sina planer för att stärka de fyra hälsingetidningarnas lokala profil. Ägarna beslutade då att tillsätta separata chefredaktörer för samtliga titlar. Något som innebär en återgång till den organisation som fanns fram till hösten 1999.

Sedan i januari i år är Tomas Froms ställföreträdande chefredaktör och ansvarig utgivare för Hälsinglands fyra dagstidningar, och han ser positivt på förändringen.

– På det här sättet stärks och tydliggörs den lokala närvaron. Vi ska göra ännu tydligare lokal journalistik från Ljusdalsområdet.

Ljusdals-Posten, Hudiksvalls Tidning och Söderhamns-Kuriren (då Hälsinge-Kuriren) har delat chefredaktör, sedan de gick samman i Hälsingetidningar AB 1999. Sex år senare tog Mittmedia över ägarskapet, i och med det införlivades även tidningen Ljusnan.

– För Ljusdals-Postens räkning innebär det att tidningen för första gången på 20 år får en egen chefredaktör, säger Tomas Froms, som i väntan på att rekryteringsprocessen slutförs, går in som tillförordnad chefredaktör för Ljusdals-Posten.

Också på bemanningssidan satsas det på Ljusdalsredaktionen, som utökas från tre medarbetare till fem.

Bonnier News Local har tidigare genomfört liknande förändringar i andra områden, bland annat Dalarna.

– Vi har på andra tidningar som genomfört liknande förändringar sett väldigt positiv effekt på journalistiken och därmed också på hur vi attraherar både nuvarande och presumtiva prenumeranter. Chefredaktören ska, precis som förut, vara ansiktet utåt och en aktör i lokalsamhället, säger Carl-Johan Bergman, biträdande affärschef för Bonnier News Local.