Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stark kritik mot vägprioritering

Hudiksvalls planeringschef Bengt Gill är oförstående inför förslaget att inte prioritera Trönödiagonalen. I ett yttrande till Region Gävleborg riktar han stark kritik över att vägen inte byggs, trots stora samhällsekonomiska fördelar.

Annons

- Det är svårt att se hur de har tänkt. Det framgår inte av arbetsmaterialet, säger planeringschefen i Hudiksvalls kommun Bengt Gill.

Gävleborg har tilldelats 873 miljoner kronor av staten. Pengar som under en tolvårsperiod ska användas till infrastrukturförbättringar. Det är det kommunala samverkansorganet Region Gävleborg som fått till uppgift att arbeta fram ett förslag till hur pengarna ska användas.

Förslaget går just nu på remissrunda och i sitt yttrande kritiserar planeringschef Bengt Gill regionen för att det saknas planer på att anlägga en väg mellan E4:ans avfart vid Alebosjön och Trönö. Han menar att en sådan väg skulle förkorta avståndet mellan Hudiksvall och Bollnäs med två mil.

- Det skulle ge hög samhällsekonomisk lönsamhet. Det är sex mil fågelvägen, men för att köra dit måste man i princip runt Söderhamn. Det är viktigt att bygga ihop de två huvudorterna med hänsyn till exempelvis pendling, sjukvård och allmän service.

Enligt Bengt Gill skulle vägen vara positiv för samhällsekonomin, men ställer sig frågan om regionförbundet valt att bortse från det. Men det håller inte Margareta Berglin på Region Gävleborg med om.

- Nej, vi bortser inte från den samhällsekonomiska principen. Men det finns andra. Det ska ske en avvägning mellan olika principer och då är inte alltid samhällsekonomisk lönsamhet den viktigaste.

Enligt Margareta Berglin är resurserna begränsade och regionförbundet har därför valt att satsa på de vägar som redan finns och som har behov av upprustning.

Förslagets remissrunda avslutas 30 september.