Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stål i väntan på ny idrottshall

Det mesta talar nu för att man reser en stålhall i Ljusne i väntan på att den nya idrottshallen är färdigbyggd.

Under tiden kommer föreningarna att få hålla till ute vid Flygstaden.

Annons

Grävmaskinen är igång från morgon till kväll vid det som en gång var Ljusnes idrottshall.

När arbetet med rivningen är klart kan man bedöma om det går att bygga en ny hall på den gamla grunden.

Kommunens tekniske chef Lars Stål berättar att tanken är att det ska resas en stålhall med liknande konstruktion som ridhuset i Tälje i väntan på att den nya idrottshallen är färdig. Där ska eleverna hålla hus medan föreningarna hänvisas till idrottshallen på Flygstaden.

- Vi förhandlar just nu med fastighetsägaren om att få hyra den. Men med all sannolikhet måste det läggas ett nytt golv innan den kan användas av föreningarna, säger Lars Stål.

I dag vet han att försäkringsbolaget är berett att betala för en likvärdig hall, men vad det innebär i praktiken är ändå svårt att säga. För att avgöra hur mycket anläggningen är värd måste man redovisa vilka renoveringskostnader som lagts ner sedan starten. Och frågan är om pengarna kommer att räcka till både en hall och ett nytt bad.

- I dagsläget prioriterar vi hallen. Den är viktigast för eleverna och föreningarna. Jag vet också att skolan för diskussioner med ansvariga för Söderalabadet och Hällåsen för att eleverna ska kunna bada och få simundervisning, säger Lars Stål.

Går allt som planerat kan den provisoriska stålhallen vara klar inför skolstarten i höst. Den riktiga kommer att ta minst ett år att bygga.

1,2 miljoner får kommunen betala i självrisk för att återställa hallen. De pengarna kommer de att göra allt för att försöka få tillbaka.

- Ingen är dömd ännu och vi vet inte exakt vad som orsakade branden. Men det är vår uppgift att göra allt för att inte skattebetalarna ska få betala hela självrisken, säger Lars Stål.