Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skidorna kommer från Hudiksvall

/
  • En snörik vinter levereras nästan hälften av alla skidor som säljs i Sverige från Hudiksvall.
  • Varje år levereras omkring 60 000 par skidor, 49 000 par pjäxor och mängder med skidvalla och skidstavar från Hudiksvall.
  • Viktor Olsson och hans arbetskamrater på Sportmarket har högkonjunktur nu.

Vissa svär och fnyser när snön trillar ner över landet.
Andra rycker liksom bara på axlarna och konstaterar faktum.
Men det finns de som liksom trippar på moln när det där kalla vita öser ner.
Fråga bara Lasse Jonsson, skidcoachen i Hudiksvalls IF.

Annons

Här är snön guld värd

Snön är inte bara en förutsättning för att hans åkare ska kunna träna och tävla.

Den förvandlas dessutom till hårdvaluta hos Sportmarket i Hudiksvall

Samtidigt som de svarta och trista rubrikerna om nedläggningar och företagsflyttar slår hårt mot Hudiksvall betyder snö en konjunkturuppgång för såväl tillverkare som försäljare av allt som hör vinter och snö till.

Allt från åklappar och pulkor av allehanda slag till skidor, stavar och pjäxor.

Och vad gäller skidförsäljning är Hudiksvall något av Sveriges huvudstad.

Varje år säljs omkring 150 000 par skidor i landet.

Drygt 60 000 av dessa kommer från Sportmarkets lager i Hudiksvall där Lasse Jonsson går runt och myser.

Inför varje skidsäsong har sportbutikerna rustat sig för normal försäljning genom att via Sportmarket fylla på i hyllor och lager.

Men år där snön kommer tidigt, i stora mängder och ligger kvar länge så är det extra svettigt bland hyllor och bakom truckar och skrivbord.

– En sådan vinter ökar försäljningen med 20 procent och vi får anställa extrapersonal, säger Lasse Jonsson.

– Att sälja skidor och vinterutrustning är väderberoende. Precis som till exempel glassförsäljning under sommaren

Då är lagret i Hudiksvall uppe och nosar på att hantera hälften av de skidor som säljs i landet.

Förutom de 60 000 par skidor levereras varje år omkring 49 000 par pjäxor och mängder med skidvalla och skidstavar.

Under Ingemar Stenmarks gyllene år på Elanskidan hade Ryonbolagets Janne Olsson all anledning att hissa upp mungiporna eftersom det var han som hade agenturen för det märket i hela Europa.

Nu åker de flesta toppåkare på den Fischerskida som levereras från Hudik och som gör att Lasse Jonsson kan gå runt med ett soligt leende.

Ju mer den skidan syns på tv, desto mer hamnar motionärernas ögon på den i affärerna.

– Vinterstudion i tv var det bästa som kunde hända oss, säger Lasse Jonsson.

Säsongen 2008–2009 var ett bra år, året efter var ett kalasår medan förra vintern blev en besvikelse för försäljarna av vintersport.

– Sedan har skidåkningen hittat hem hos en helt ny grupp människor. De som tidigare spelade golf eller seglade har hittat till utmaningarna i skidsporten. Skidorna har kommit in i styrelserummen hos de stora företagen. Där finns det många som nu laddar för Vasaloppet, säger Lasse Jonsson.

Har ni förresten tänkt på de där siffrorna som finns längst fram på elitåkarnas skidor? Siffrorna som alla vill spana in efter loppen.

– Där står första siffran för belag, alltså glidytan. Den andra för konstruktionen, tillverkningsmodellen, berättar Lasse Jonsson.

Där finns således viktig information att hämta för coacher och konkurrenter.

Mer läsning

Annons