Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patrik Flodin: Man får inte bli kompis med någon

/

I söndags rullade Patrik Flodin och hans team till Strängnäs för den sista riktiga testen för den Ford Fiesta som köra från allt och alla i årets rallycross-SM.

Men efter bara två minuters rattande och tre varv var det bara att parkera bilen.

Annons

– Jag märkte direkt att det var något som inte stämde.

Ett antal hästkrafter lydde helt enkelt inte order när Patrik Flodin trampade plattan i botten.

Veckan innan hade han testkört på samma bana och då fungerade både bil och styrning klockrent. Då hade team Flodin hyrt banan för eget bruk men i söndags var det Olsbergs som ligger bakom SM-serien som öppnat portarna för samtliga förare.

På plats fanns då förutom förarna och deras team även expertis i form av Olsbergs tekniker.

– När vi skruvat och donat i en timme utan att få rätt på grejorna så kom experthjälpen. Men det tog ändå tre timmar till innan de hittade felet och vi fick det åtgärdat, säger Patrik Flodin.

Det svåra visade sig då tack och lov vara det enkla.

– Det var ett relä som spökade. Eftersom det fungerade av och till var det svårt att hitta orsaken, säger Patrik Flodin.

Att större delen av dagen gick till att kika under motorhuven tog han med fattning.

– Jag kom till Strängnäs för att checka av tre saker, tre inställningar jag ville testa. Och jag fick svar på de frågor jag behövde, säger Patrik Flodin.

Innan banan stängde för kvällen hann han ge sig ut på banan för några sista varv.

– Totalt var vi nio förare som testkörde. Då släppte dom ut oss två och två på banan där andra bilen startade halva varvet för att det skulle vara bästa tänkbara förutsättningar för alla utan rök och damm, berättar Patrik Flodin.

Många av förarna valde inledningsvis att lära känna banan för att senare stampa gasen i botten.

När Patrik Flodin rullade ut var det inte tal om något sådant.

– Det blev fullt ös från start, det är ju så det kommer att bli när serien drar i gång, säger Patrik Flodin som fick lika tydliga som sköna besked att klockan.

– Samtliga bilar körde inom en och en halv sekund och jag tillhörde de snabbaste trots att jag hade sparsamt med testvarv, säger Patrik.

I rallycross gäller det att ha dunderkoll på vem som är snett bakom.

– Det handlar väldigt mycket om taktik. Man ska gasa på där det går men förhoppningsvis också vara den som bromsar sist i kurvan

Supercar Lites är en ny SM-klass i rallycross som körs med fyrhjulsdrivna bilar med över 300 hästkrafter.

– I den här sporten är det oundvikligt att man touchar varandra. Man får räkna med skador på karossen under varje heat.

– Eftersom det smäller en hel del kan det bli heta känslor efter heaten. Därför tror jag inte att man ska bli kompis med någon av de andra förarna. Då finns risken att man kanske blir alldeles för snäll bakom ratten, säger Patrik och ler.

Mer läsning

Annons