Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med Gotland som destination

/
  • Det är mest veteranmotorcyklar som Torbjörn Marander är intresserad av, men i helgen startar han Gotland Grand National.
  • Torbjörn Maranders motorcykel ska lastas, och med hjälp av Christer Moberg och Magnus Stillmark. Daniel Myrgren avvaktar i bakgrunden.

På lördag är det dags för ett av de stora kraftproven för enduroåkarna – Gotland Grand National.
Tre timmar av lera, svett och umbäranden.

Annons

Gotland Grand National är världens största endurotävling. Antalet deltagare är maximerat till 2 300, och den gränsen är nådd för länge sedan. Mellan 100 och 150 personer står på väntelistan om någon hoppar av.

Och som tidigare år står det några Hudiksvallsförare på startlinjen. Några har varit med förut, men för många är det första gången.

Ett kompisgäng på fyra personer lastade under torsdagen sina motorcyklar för att styra kosan mot Gotland.

Daniel Myrgren var aktiv motocrossförare i yngre dagar, och därifrån är steget inte så långt till enduro. Det här blir hans tredje start i Gotland Grand National.

– Det är Daniel som matar oss med information om hur eländigt det kan vara, säger Christer Moberg.

För resten av gänget är det debut i Gotland Grand National i helgen.

I augusti i år började man träna för helgens tävling. Både på endurobanan och på crossbanan i Jättendal.

– 50 timmar de senaste sex månaderna har det blivit, konstaterar Torbjörn Marander.

Banan på Gotland Grand National är 22 kilometer lång, och deltagarna har tre timmar på sig att ta sig så många varv runt banan som möjligt. För elitförarna brukar det handla om sex, sju eller till och med åtta varv.

För gänget från Hudiksvall lär det handla om fyra varv. Går det riktigt bra kanske någon av förarna hinner ge sig ut på ett femte.

– Målsättningen är att vi ska göra det bästa vi kan. Vi är inga superförare med nya motorcyklar. Vi gör det här som en kul grej, säger Christer Moberg.

Mer läsning

Annons