Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälsingeteamet som erövrar Sverige: "En rolig bana som jag och bilen ska lysa på"

Samarbete över kommungränsen Söderhamn — Bollnäs är vanskligt att ta sig an. Vare sig det gäller överförmyndarnämnder eller sjukhusbyggen så är det svårt att komma överens. Bandy vore förstås fullständigt otänkbart. Men inom motorsporten går man samman för att stötta varandra.

Annons

Tre förare från Söderhamn och Bollnäs har bildat ett racingteam och tävlar i den färska motorgrenen Time Attack. Tävlingsidén är enkel: det handlar enbart om att sätta snabbaste varvet runt en bana, utan att stångas hjul mot hjul med konkurrenterna. Olyckor är därför ovanliga trots de snabba bilarna som deltar.

Bollnäs och Söderhamn i samarbete. Nej, det är inte bandyns dreamteam. Det är racing. North alliance time attack team har snabbt etablerat sig i toppen.

Hälsingarna i North alliance time attack team träffades på Flygstaden i Söderhamn när SMK Söderhamn arrangerade prova-på-racing på den nedlagda flygflottiljen. Ingen av dem hade tävlat tidigare men hobbykörningen gav blodad tand. Nu hjälper de varandra, tränar tillsammans och delar depå under tävlingarna.

Läs också: Söderhamnare dominerade på Kinnekulle

Från Hälsingland är det långt till tävlingsbanorna och teamet försöker klara av så mycket som möjligt på hemmaplan. En Söderhamnsfirma levererar däck och sköter hjulinställningar, reklamprodukterna tas fram lokalt och folieringen sköts i Söderhamn.

- Det är såklart roligare om kan hjälpa varandra när man bor på en liten ort, säger Fredrik Wernboe, från Söderhamn.

Fredrik Wernboe har fått rejäl fart på sin Toyota och ligger i delad ledning efter halva säsongen.

Draghjälpen har givit resultat. Halvvägs in i säsongen befinner sig Fredrik Wernboe i delad ledning och Fredrik Nilsson ligger tvåa i sin klass, med uppåtstigande formkurva.

Han kommer från Bollnäs och gör sin tredje säsong i TimeAttack med sin dakargula Bmw M3. Till 2016 satsade Fredrik Nilsson framåt och uppgraderade motorn med en kompressor. Nu tar han ut 440 hästkrafter ur 3,2 liters motorn vilket är precis vad reglementet tillåter för hans klass, club challenge.

Fredrik Nilsson åker ut för att ”heatcycla” en ny omgång däck.

Vid den inledande deltävlingen på Kinnekulle Ring nådde Fredrik final men en trasig stötdämpare spolierade möjligheten att nå ett riktigt toppresultat. Motorn visade sig emellertid fungera bra och vid nästa deltävling på Mantorp tog han tillvara på sin fart och vann.

- Då körde jag1,27,290. Men vid ett senare tillfälle så körde jag 1,26,032. Det var en festival utanför serien men visar att det finns mer att ta, säger Fredrik Nilsson.

Läs också: Ideellt arbete lockar motorturister till Flygstaden

Tusendelarna är viktiga i sammanhanget. När en hel helgs tävlingar ska avgöras över ett 2-3 kilometer långt varv blir marginalerna små. Det är med spänd förväntan Fredrik Nilsson siktar mot helgens deltävling på Gelleråsen.

- Ja, man vill ju naturligtvis placera sig så bra som möjligt. Men det är många duktiga som kör så det är svårt.

Fredrik Nilsson kör en dakargul BMW M3.

I instegsklassen Club tog Fredrik Wernboe ledningen direkt efter en övertygande seger i den första deltävlingen. Med sin Toyota GT86 har han inte tillgång till hästkrafter i överflöd utan får förlita sig på finess på knixiga banor. Med snabba Mantorp avklarad återstår banor som passar Toyotan bättre och det ser bra ut inför den andra halvan av säsongen.

- Gelleråsen är en rolig bana som jag och bilen ska lysa på, så gör man bort sig här är det dåligt, säger Fredrik Wernboe.

Läs också: Med fullt ställ i över 100 varv – nu drar 9-timmarsracet i gång

Helgens tävling blir tuff. Konkurrensen är hård.

- Föraren som vann senast kom tvåa efter mig på Kinnekulle. Han plockar ut närmare 400 hästkrafter ur sin Honda och är duktig på att köra, säger Fredrik Wernboe.

Fredrik Wernboe, Conny Nilsson och Fredrik Nilsson tävlar för North alliance time attack team

Den tredje medlemmen i teamet, Conny Nilsson från Söderhamn, hade egentligen beslutat sig för ett sabbatsår och att bygga en ny bil till 2017. Men teamkollegornas framgångar lockade honom att köpa en färdig tävlingsbil. Med över 500 hästkrafter ska han nu börja köra i klassen Prostreet.

- Den här säsongen blir att testa grejerna och hitta in i bilen. Vi får se hur det går.

I dag rullar teamet ut på Gelleråsen för tidskval. Efter söndagens final vet vi om North alliance time attack team ökat chansen att bärga guldet till Hälsingland.

Conny Nilsson har spontantköpt en ny racingbil för årets säsong.

Teamet tränar på Helsinge motorstadion i Söderhamn.

Fakta:

Time Attack

En tävlingsform som går ut på att sätta snabbaste varvtidrunt en bana. Härstammar från Japan. Med hjälp av japanska tv-produktioner och tv-spel har Time Attack snabbt blivit populär även i väst. Den är okomplicerad och kräver små insatser för att komma i gång.

I Sverige finns två serier, Nordic time attack och Tanu.se som tillsammans lockar ca 200 deltagare. Tanu.se är störst och sänds även i tv-format av Viasat. Klassindelningen sträcker sig från från Club som är standardbilar till pro-klasser för bilar med stigande trimningsgrad. Högsta klassen heter Unlimited där allt är tillåtet, så länge bilen uppfyller säkerhetsreglementet.

Mer läsning

Annons