Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flodins nya liv bakom ratten

/

Det fanns en tid när han jagade VM-guld med världen som arbetsfält.
Men nu är det helt andra tider för Ilsbos motoress Patrik Flodin.

Annons

Bilarna han körde med i länder som Kina, Japan. Argentina och Jordanien är sedan länge parkerade. Från den tunga rallytiden återstår lika ljuva som ljusa minnen.

2013 bytte han vägar mot banor och styrde i Camaro Cup. 2014 var det dags för en ny utmaning, då i rallycross-SM där han rattade in som slutlig trea och noterade en fjärdeplats i VM-starten.

När det gäller 2015 är det fortfarande tämligen tomt i hans motorkalender. I maj drar årets rallycross-SM i gång och då hoppas han på någon eller några styrningar i tungviktsklassen, Super Car. Men framför allt är det ett helt nytt liv som startat för 30-åringen.

– Jag har varit lycklig lottad och haft några helt fantastiska år i motorsporten. Men allt har sin tid, säger Patrik Flodin.

Vist kittlar de stora uppgifterna fortfarande men numera finns det annat än nästa resa och nästa tävling som kallar på uppmärksamheten.

Hemma i Hudiksvall finns sambon Mia Bäckström och dottern Molly som den 5 februari fyller fem månader. Proffslivet bakom ratten är numera historia och utbytt mot ett mer traditionellt heltidsjobb. Fast att lämna ratt och gaspedal helt finns förstås inte på kartan.

– Fast nu handlar det om lite mindre tävlingar, säger Patrik och ler.

– Verkligheten är en helt annan.

Ledig tid förläggs numera till samma plats där motorintresset vaknade och tog fart. Hemma i Ilsbo står den Volvo 240 som på håll kan grundlura ett otränat öga.

Bilen inhandlades hösten 2012 och sedan dess har det skruvats och filats på det mesta.

– Nu är det väl egentligen bara själva karossen som är original, säger Patrik Flodin.

– Just Volvo 240 ligger mig varmt om hjärtat eftersom det var i en sådan allt en gång började, säger han.

Nu ska han tampas med och mot betydligt modernare bilar på en del klubbtävlingar.

Klassen: Trimmat tvåhjulsdrivet.

– På vintervägarna blir det svårt att hänga med de framhjulsdrivna bilarna men det är ju så himla kul att köra på snö, säger Patrik.

Och trimmat är det. Ursprungliga 115 hästar under 240-huven har förvandlats till mäktiga 270.

Jämfört med de bilar han styrt i VM- och SM-sammanhang är det mer budget som gäller nu.

– Men antalet kronor jag lagt ner på den här bilen har jag slutat att räkna på. Det känns bäst så, säger Patrik Flodin.

Mer läsning

Annons