Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya tider för bandypubliken

Bandyn förändras med bandyhallarnas intåg.

Det gäller också för publiken som både blir större, äldre och innehåller fler kvinnor än tidigare.

Annons

Publiksnittet ökade den gångna säsongen för flera elitserieklubbar. En klubb med hall står för den största ökningen men spannet var stort även bland inomhuslagen; från Villa BK:s siffror med över 80 procent fler åskådare i snitt i nybyggda evenemangsarenan Sparbanken Lidköping Arena, till Västerås SK:s halvprocentiga ökning i ABB Arena.

Snittökningen för de fem klubbarna med tak över huvudet var 31 procent. För utearenorna ökade Bollnäs mest med 24 procent följt av Hammarbys 18 procent. Stockholmsklubben lockade i snitt 3 069 personer till Zinkensdamm, vilket gav en förstaplats i publikligan. "Uteklubbarnas" sammantagna procentuella ökning dras dock ned till noll av Kungälvs blytunga minus 38 procent i sitt publiksnitt. Broberg såg en ökning med nio procent en vargavinter då ett glädjeämne var annandagsderbyt på Hällåsen.

Vilka är det då som lockas av att se bandy under tak? Jo, kvinnor bidrar mest till ökningen, enligt Max Persson, student på Sport Management Programmet vid Högskolan Dalarna. Han har gjort en undersökning om bandypubliken och jämfört siffror från år 2004 med uppdaterade siffror.

– Könsfördelningen har jämnats ut om man jämför med studien som gjordes 2004. 34 procent av åskådarna är kvinnor, 2004 var samma siffra 24 procent, berättar Max Persson på svenska bandyförbundets sajt.

Medelbesökaren är i dag 46 år jämfört med 41 år 2004, enligt Perssons siffror.

De reaktioner han mött under halltaken visar också att de finns en del att jobba på för klubbarna. Att publiken klarar sig undan väder och vind är inte allt.

– Studien visar att det saknas kringaktiviteter i arenorna för att öka underhållningsvärdet på matcherna. Publiken efterfrågar mer försäljning och ett större utbud av mat samt en behagligare ljudnivå på högtalarna i arenorna, säger Max Persson.

Brobergs arenagrupp jobbar vidare för att sälla sig till skaran av klubbar med hall. I fredags träffades arenabolaget, representanter från kommunen och bandyförbundets plankommitté. Arenagruppens nästa mål är att i mitten av augusti presentera vad kalaset kommer att kosta.

Mer läsning

Annons