Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Splittrad publik när dubbelspår redovisades

Åsikterna kring vilket val som är bäst för Hudiksvallsborna går isär. Det syntes tydligt på informationsmötet under torsdagskvällen.

Läs också: Ostkustbanan drog fullt hus i Iggesund

Det myllrade av folk i Bromangymnasiet på torsdagskvällen när kommunen och Trafikverket presenterade planerna kring Ostkustbanan och samlade in synpunkter från allmänheten. Frågan väcker stort engagemang, vilket den fyllda aulan vittnade om.

Kommunalrådet Mikael Löthstam drog bakgrunden till kommunpolitikernas resonemang och fastslog att det finns en nästintill fullständig politisk enighet i kommunstyrelsen. Vilket val kommunen ställer sig bakom kommer att definitivt avgöras i fullmäktige.

Kommunledningen ser stationsläget som en nod för utveckling kring Kattvikskajen.

– Stationsläget är en viktig faktor för att utveckla vårt hamnområde, sa Mikael Löthstam i inledningen.

Trafikverket underströk å andra sidan att de inte tagit ställning i frågan om vilken av korridorerna som är bäst, utan att de nu samlar in så mycket synpunkter de kan.

Se reprisen: Trafikverket mötte Hudikborna – Ostkustbanan väcker frågor

Ett konstaterande som flera gånger dök upp under kvällen var att det här är en fråga på mycket lång sikt och att ett dubbelspår kan ligga kvar även om hundra år.

– En annan sak som är jätteviktig är att både ni och politikerna får veta vilken korridor där inga tåg kommer att gå. Då kommer det här inte att ligga som en blöt hand över ett område där vi inte kommer att bygga järnväg. Tänk på det, manade Kenth Nilsson, projektansvarig för Trafikverket.

Susann Sandegård, WSP, talade om att järnvägen ska vara en god tillgänglighet för alla. Målet är en snabbare järnväg med mindre trafikstörningar. Dubbelspåret ska förbättra möjligheterna att bo på en ort men samtidigt ta del av arbetsmarknaden på en annan ort.

Se också: Runt 30 godståg kommer att passera Hudiksvall varje dygn

– Dagens restid Gävle till Sundsvall är ungefär två timmar och tjugo minuter. Om man tänker ett helt utbyggt dubbelspår ska man med de här snabba tågen kunna åka den här sträckan på en timma och tio minuter, redovisade hon.

Tony Andersson, WSP, redovisade detaljerna i dragningarna genom Iggesund och centrala Hudiksvall.

– Stadshotellets annex, Kulturhuset och hälsocentralen plus en del mindre byggnader kommer att behöva rivas, konstaterade han i dragningen kring östra alternativet och visade miljöbilder kring hur det skulle kunna se ut när den delen är klar.

Det var många funderingar att ta med sig ut i pausen för deltagarna som studerade utställningen i korridoren.

Jonny Jonsson, Hudiksvall, var en av hundratals som ställde sig i den långa fikakön och försåg sig med en plastmugg kaffe. Han var på plats just för att se hur dragningen kan utformas.

– Jag förordar det västliga alternativet, sa han.

Louise Högvall, Hudiksvall studerade utställningen och var av motsatt åsikt:

– Min önskan är att spåret ska gå genom stan, för stans utvecklings skull, förklarade hon.

Liksom i Iggesund kom en stor andel äldre besökare och funderingarna fanns varför man inte lyckats nå ut till ungdomarna, som till slut kommer att beröras mest av beslutet.

Motståndare mot det centrala stationsläget ifrågasatte mot slutet av frågestunden bland annat varför det västra alternativet inte anses centralt. Hudikbon Janne Ström fick applåder när han hävdade att nuvarande läge var ocentralt med hänvisning till hur många företag som finns kring Furulund.

– Det är inte så att vi tar det här ur luften. Vi har naturligtvis visat på den aktuella forskningen kring det här, svarade Mikael Löthstam.

Fotnot: WSP är ett analys- och teknikkonsultföretag som Trafikverket anlitat.

Läs också: Turerna kring dubbelspår, korridorer och delat spår – nu ska Trafikverket välja