Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spindlar stor hjälp i skolan

Genom att ta vara på elevernas kreativitet skapas en bättre skola. Det är slutsatsen som lärare från Europas hörn fick ta med sig hem från Söderhamn.

Annons

I två dagar har lärare från Italien, Tjeckien och Storbritannien med hjälp av representanter från Söderhamns kommun och Högskolan i Gävle fått se hur Söderhamns skolor tillämpar entreprenöriellt lärande.

– Entreprenöriellt lärande handlar om att ge barnen och ungdomarna mer inflytande över utbildningen och att göra sig mindre beroende av läroböcker och prov, förklarar Bibbi Lodmark.

På tisdagseftermiddagen fick deltagarna använda sig av sin kreativitet och samarbetsförmåga. Uppdelade i mindre grupper fick de varsin uppgift att lösa, genom att komma på en uppfinning för ändamålet.

De olika grupperna utvecklade till exempel en pillersorterare, en tång för att hantera radioaktivt avfall och en spindelfångare.

Övningen är ett exempel på hur barn och ungdomar i skolan kan använda sin kreativitet för att lösa problem.

Något som Bengt Söderhäll, lektor i didaktik på Högskolan i Gävle, föreläst om i över fem år.

– Det handlar mycket om attityder. I stället för att säga att något är omöjligt ska lärare uppmana elever att testa sina idéer, säger han.