Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SOS tog köttbit för fylla

Ett SOS-larm om en livlös man kopplades till polisen i stället för till ambulansen. Socialstyrelsen konstaterar att operatören inte följt gällande rutiner.

Annons

 

Det var på natten den 7 augusti i fjol som larmet till SOS i Gävle kom in. En förbipasserande hade upptäckt en man som låg livlös på asfalten i centrala Hudiksvall.
I stället för att larma ambulans kopplade SOS Alarms operatör över samtalet till polisen som åkte till platsen och fann att den 44-årige mannen inte var kontaktbar. De tillkallade genast ambulans som förde mannen till sjukhus där han konstaterades död, enligt uppgift efter att ha satt en köttbit i halsen.
Två och en halv månad efter händelsen gjorde SOS Alarms chefsläkare en Lex Maria-anmälan till Socialstyrelsen. Han skriver där att anrop som rör berusade personer är särskilt svårbedömda, och att det därför är viktigt att operatören tillämpar de rutiner som finns och i intervjun av den inringande personen fokuserar på symptom som andning och medvetande. Det är oklart om mannens liv hade gått att rädda även om rutinerna följts.