Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SOS Alarm - Ingen kom

/

Emil Linnell dog på sitt hallgolv 23 år gammal eftersom SOS Alarm inte tog hans tillstånd på allvar. Utskriften av hans nödsamtal är plågsam läsning. Emil Linnell kunde inte andas, han vädjade om ambulans, han ringde upprepade gånger, men någon ambulans kom aldrig. Istället dog Linnell ensam på sitt hallgolv. Så ska inte någon behöva dö.

Annons

Den 52-årige sköterskan som inte skickade en ambulans till Emil Linnell när han drabbats av brusten mjälte åtalas nu. Det är naturligtvis bra. Men när något av det här slaget inträffar krävs en utredning även av den organisation inom vilken den felande länken arbetar. 

Konstateras kan dock först att de som tar emot samtal hos SOS Alarm står inför en svår uppgift. Resurserna är begränsade och alla som ringer nödsamtal är inte i verklig nöd. Svåra övervägande måste göras och tyvärr finns det också människor som inte respekterar att 112 är ett nödnummer. 2009 åtalades exempelvis en man i Karlstad för att ha ringt SOS Alarm mellan 300-350 gånger för att sexuellt ofreda personalen. 

Trots detta visar dock bland annat granskningar från Socialstyrelsen att SOS Alarm är ett företag med problem. Exempelvis erkänner man rörande den kritik som riktats mot SOS Alarm i Västra Götaland att felprioriteringar och felbedömningar beror på att resurserna, snarare än patienternas symptom, ibland styr företagets prioriteringar, uppger Vårdfokus.  

Precis som den 52-årige sköterskan kan ifrågasättas kan vi därför även ifrågasätta SOS Alarms konstruktion. 

Idag är SOS Alarm ett vinstdrivet företag som agerar på en konkurrensutsatt marknad där man främst tävlar mot företaget Medhelp. Förvisso äger staten och Sveriges kommuner och landsting SOS Alarm, men det gör inte SOS Alarm till mindre av ett företag. Eller vinstkraven lättare att bära. 

Att SOS Alarm faktiskt är ett vinddrivet företag vars tjänster upphandlas innebär också ibland mycket hårda krav från uppdragsgivarhåll. 

Västra Götalandsregionen kräver exempelvis att positionen på patienten inte får anges med mindre än 50 meters precision i tätort och 200 meter utanför tätort. Sker detta avkrävs SOS Alarm ersättning. 

Om det faktum att SOS Alarm drivs som ett företag varit av någon betydelse i fallet Emil Linnell är svårt att säga. Varför en verksamhet som den SOS Alarm bedriver över huvudtaget skall vara konkurrensutsatt och drivas med vinstkrav är dock obegripligt. 

Att ringa 112 är inte att vara kund. Att ringa 112 är att vara i nöd och i behov av hjälp. Att det finns människor som missbrukar denna samhällsfunktion förtar inte detta faktum. 

Det ställer höga krav på verksamheten, eftersom det innebär att det handlar om en samhällsfunktion som ovillkorligen måste fungera. 

Att SOS Alarm är ett företag är ett faktum vi därför borde ifrågasätta lika starkt som vi idag ifrågasätter den 52-åriga sköterska som aldrig skickade den ambulans Emil Linnell så desperat behövde. 

Jenny Wennberg 

Mer läsning

Annons