Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sol och värme påverkar X-resande

Varmt och soligt på sommaren och hösten påverkar X-trafiks resandestatistik.

Skillnaden mellan 2013 och året före är dock inte särskilt stor.

När det gäller X-tågen var minskningen 2,1 procent jämfört med 2012 som var X-trafiks bästa hittills.

Busstrafiken minskade ungefär lika mycket. På landet backade trafiken med 3,1 procent, i städer 2,4 procent.

Peter Kollin, X-trafiks förvaltningschef, ser naturliga förklaringar.

– Strejk stoppade någon dag busstrafiken i Gävle. Sedan har bytet av biljettsystem krånglat en del vilket ibland medfört att passagerare kunnat åka utan att ha behövt betala, säger Peter Kollin och tillägger:

– Sedan gör vädret skillnad. Vi såg en minskning i och med att sommaren och hösten var så fina. I november och december var antalet resande återigen uppe i 2012 års nivå. Så vi räknar med en ökning i år.

Delas tågstatistiken upp på de två sträckorna Gävle-Sundsvall och Gävle-Ljusdal framgår det att kuststräckan ifjol lockade till 15 742 fler resor medan inlandssträckan minskade i popularitet med 33 040 resor.

Sträckan Gävle-Ljusdal är dock fortfarande populärast. Noteringen 534 376 resor under 2013 är nästan 108 000 fler än de som gjordes på sträckan Gävle-Sundsvall.

Busstrafiken är betydligt mer omfattande och där noterades 2013 drygt 12,9 miljoner resor vilket är drygt 300 000 färre än under 2012.

– 2012 var X-trafiks bästa år hittills med 14,2 miljoner resor. Då hade antalet resor ökat med 2 miljoner på tre år. Nära 13,9 miljoner resor i fjol, trots de nämnda problemen, är också väldigt bra, säger Peter Kollin.

När Peter Kollin tror på en uppgång i igen i år räknar han också med någon nyhet.

– Det handlar om viss förstärkning av trafiken, säger han.