Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Söderhamnsbo anmäler Swedbank till ARN – nekades ersättning av stulet kort

En man, hemmahörande i Söderhamn, menar att han på sin semester utsatts för kortbedrägeri. Swedbank vägrade ersätta den stulna summan. Nu anmäler mannen banken till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

I sin anmälan till Allmänna reklamationsfonden skriver mannen att han hade spenderat sin semester utomlands och hade under den tiden blivit utsatt för kortbedrägeri. På 20 minuter hade 16 uttagsförsök gjorts och kortet tömdes på cirka 6 000 kronor. Nu kräver mannen ersättning av summan från Swedbank.

Läs mer: Patienter skadade av felaktiga operationer – Aleris anmäler sig själv

Banken har nekat mannen ersättning på grunden av att han agerat gorvt vårdslöst, skriver mannen i sin anmälan. Anledningarna till nekandet var bland annat att han under brottstillfället vistats i en bar och haft kortet i sin jackficka.

Läs mer: Man kräver ersättning för taxiresa – anmäler försäkringsbolag till ARN

I sin anmälan av banken till Allmänna reklamationsfonden hänvisar mannen till att det finns kameraövervakning som kan styrka att det inte var kortägaren som tog ut summan i fråga.