Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nedläggningen kan kosta miljoner

/

Politikerna ville spara pengar genom att lägga ned flygplatsen. Men sparbeslutet kan kosta mer än väntat.

– När en liknande flygplats avvecklades kostade saneringen 18 miljoner, säger Helsinge airports vd Göran Hansson.

Annons

Turerna kring Helsinge airport har varit många och långa genom åren. Och trots att politikerna i Söderhamn har valt att sätta punkt för flygplatsens historia fortsätter den att gäcka skattebetalarna.

I dagsläget har kommunen reserverat 1,6 miljoner kronor för avvecklingen i budgeten för 2012.

Men enligt Helsinge airports vd Göran Hansson kan nedläggningen av flygplatsen innebära att kommunen måste sanera delar av marken – något som kan bli mer än tio gånger dyrare än vad kommunen tycks tro.

– En del saker får ur miljöhänsyn inte vara kvar i marken, till exempel kablage som använts av flyget. Sedan är frågan vad som ska ske med asfalten. Det finns en risk att den är miljöfarlig och måste tas bort, säger han.

Flygplatsens ledning och kommunens miljöenhet på kultur- och samhällsutvecklingsnämnden arbetar nu med att inventera flygplatsen.

Till orosmolnen hör asfalten, som kan vara miljöfarlig, och kilometervis med nedgrävda, blymantlade och oljefyllda kablar.

I våras tog Göran Hansson fram en schablonkostnad för att frakta bort asfalten. Då landade notan på 18 miljoner kronor.

– Den siffran fick jag fram genom att titta på hur mycket det kostade att göra samma sak när flygplatsen i Tullinge, utanför Stockholm, lades ned. Men då är inte kostnaden för att sanera kablaget medräknad.

Enligt de saneringsföretag som tidningen varit i kontakt med är det i dagsläget omöjligt att säga hur mycket en sanering av kablaget kan komma att kosta.

Den stora frågan är vad politikerna beslutar att området ska användas till, anser Göran Hansson.

I februari ska möjliga alternativ för flygplatsen presenteras inför kommunstyrelsen.

Annons