Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snålare gick snabbare

Om jag kör så mjukt och fint jag bara kan - är det Ecodriving?
Nädå. Det går att kapa bränslekostnaden ännu mer!
Följ med på en provtur med utbildaren Jan-Evert Johansson i Bollnäs.
En lärorik - och ekonomisk - provtur.

Annons

Det var 35 år sedan jag satt i en trafikskolebil. Nu ska det testas något jag trott att jag är bra på. Eller har jag fel?

Många tips är väldigt logiska.

– Gör inte av med energi, fart, i onödan, säger Jan-Evert, mest känd som "Johan" efter drygt 40 år som trafikskollärare.

Vi ska köra två identiska rundor. Varje milliliter diesel mäts. Och tiden mäts också.

Lite stolt visar jag min runda. Smyger i växlarna utan att accelerera. Bromsar försiktigt vid korsningar.

Johan sitter tyst bredvid men efter provrundan visar han många anteckningar i sitt papper:

– Du kommer att kunna komma ner betydligt på nästa runda, lovar han.

Johans testrunda som körs vid de kurser han ger går mest genom stan men också lite på landsväg. Första varvet, när jag kör vad jag tror är snålt, drar Johans Volvo S60 diesel 0,56 liter per mil.

Många stopp och starter, så det är väl okej. Läs lite längre och kolla andra försöket.

Nu lär Johan ut några praktiska tips:

– Tänk dig att ettans växel bränns, så i med tvåan efter en sekund, dra rejält på tvåan till 50 och sedan i med femman och håll jämn fart.

– Ju snabbare bilen kommer upp i den fart det är tänkt desto bättre.

– Planera körningen. Släpp gasen långt före korsningar, då stryps bränsletillförseln. Allt bromsande ska du se som misslyckanden, slöseri med energi och dålig planering.

Och så får vi ett tips som varken jag eller fotografen Christian tänkt på:

– Backa in bilen i garaget när du kört färdigt.

Varför?

– En kall motor drar cirka 17 liter per mil, om den är så kall som vid kallstart. Backar du förstör du miljö, du andas in avgaser, och det är farligare. En kall motor ska börja rulla framåt så snart som möjligt.

– Och koppla inte ur växeln i nedförsbackar. Motorbromsa, då stryps bränsletillförseln helt.

Försök två: Först bälte på och växel i - sedan motorstart. Bilen rullar inom en sekund.

Nu kör jag som Johan tänker sig. Men han får ofta påminna. Framförallt om att planera farten: Gasa eller bromsa för att det gröna trafiklyset kommer att hinna bli rött. Att byta fil i tid, allt för att inte bromsa eller stå stilla i onödan.

– Tanka inte för 100 och bromsa bort 20, tjatar Johan.

Ny mätning:

Tidigare var det 0,56 l/mil på 26 minuter. Nu blev det 0,41 l/mil - på kortare tid, bara 22 minuter.

En rejäl sänkning, med hela 26 procent!

Intressant.

Vi måste fråga Johan om han, som expert, lyckas nå ner till de svåruppnåeliga bränslesiffror som biltillverkarna skryter med:

– Jodå, jag kör en bit under deras lägsta siffror, säger Jan-Evert Johansson.

Han leder kurser i ekonomikörning och har lett kurser för kommunens förvaltningar och företag.

– Jag minns en åkeriägare som räknade ut att hans nya körstil skulle spara bränsle för 63 000 kronor per år.

FAKTA

Ecodriving är ett koncept. Följs instruktionen kan man i snitt sänka bränsleförbrukningen med 20 procent.

Dessutom minskar slitage på fordonet. Dessutom ökar trafiksäkerheten.

Ecodriving finns även för lastmaskiner och tåg.