Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snabba ryck på nya banan i Tierp

Det blev inga finalplatser för hälsingarna när Sweden internationals, EM-deltävlingen i dragracing, avgjordes på Tierp Arena i helgen. Men Ulf Leanders, Alfta, satte nytt Europarekord i slutfart, och i Pro mod körde både Niclas Andersson, Näsviken, och Per Svedberg, Mellanfjärden, personbästa.

Annons

Per Svedberg var kvalfemma i det 28 bilar stora fältet med nytt personbästa, 6,104 medan Niclas Andersson också putsade av sitt personbästa till 6,105, vilket räckte till en sjätte kvalplats.

I första kvalrundan mötte Svedberg Mikael Lindahl, och Lindahl var lite snabbare ut från start.

– Jag körde ikapp honom, men efter 5,8 sekunder gick en ventil av och ramlade ner i motorn, och då var det god natt, konstaterar Svedberg.

– Jag var bara 5/1000 sekund efter honom i mål.

Niclas Andersson mötte Fredde Fagerström i första rundan, och var först av de två ut från startlinjen. Niclas hade även bäst 60-fotstid, när han fick däcksvibrationer. Bilen drog kraftigt åt höger, mot cementbarriärerna, och Niclas var tvungen att släppa.

– Ja, det var en mur i vägen, säger Niclas.

– Bilen stack så brutalt att jag var tvungen att släppa. Det var synd, för jag hade den där rundan som i en liten ask. Jag var först ut från start och först vid 60-fot. Det hade kunnat gå fort om jag inte fått sladd, säger Niclas.

Ulf Leanders, Alfta, blev i helgen historisk genom att sätta det första Europarekordet på Tierp Arena.

Det nya rekordet i slutfart för Top metanol funny car, lyder nu på 406,9 sekunder. Hastigheten backade han upp med en ännu snabbare körning, 411,5.

Ulf Leanders var kvaletta i funny car-fältet med en tid på 5,65, vilket är den snabbaste tiden i Europa.

Dessvärre klarade Leanders inte av att backa upp tiden för att få den till ett officiellt rekord.

– Vi hade behövt köra 5,709 för att få det godkänt, och vi körde 5,712. 3/1000 ifrån, konstaterar Ulf Leanders.