Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smittsam glädje vid ortodox påsk

För de ortodoxt kristna är påsken årets viktigaste högtid. På Vågbro asylboende firade flyktingar från Eritrea med mat och dans.

Annons

En glad påsk kunde man lugnt säga att det blev. Från matrummet i en av längorna på Vågbro asylboende dundrar eritreansk dansmusik, och doften av rökelse blandas med doften av kryddstark köttgryta.

– Nu ska vi fira att Jesus gav oss livet. Han dog för våra synder, säger Ghide Zeregaber.

Liksom de flesta andra som deltar i påskfesten är han nyanländ flykting från Eritrea. Men i dag verkar minnena från förtrycket i hemlandet, och flykten över halva jordklotet som bortblåsta. Alla dansar, skrattar och äter köttgryta med injera (ett slags porösa pannkakor). I glasen är det antingen läsk eller hemjäst sewa, svagdricka på vetemjöl och russin.

Den eritreansk-ortodoxa kyrkan är en av världens äldsta kristna kyrkor. Inte minst påskfirandet följer uråldriga och komplicerade ritualer. Under stilla veckan fastar man från morgon till kväll, och när fastan bryts är det veganmat som gäller. Varje dag ska ett visst antal böner läsas under ledning av en präst.

– De som är riktigt välorganiserade fastar i 55 dagar. Men vi är svaga, vi har bara fastat sedan i måndags, säger Ghide Zeregaber självkritiskt.

En som däremot observerat hela fastan är Eden Berhe. Tillsammans med några kamrater från asylboendet har hon just kommit tillbaka från Gävle, där den eritreansk-ortodoxa församlingen hållit påskmässa. Vid midnatt mellan påskafton och påskdagen börjar man fira att Jesus är uppstånden, efter en sista fasteperiod på 18 timmar.

– Jag är inte trött. Jag är väldigt lycklig! säger Eden Berhe.

De som inte kunnat ta sig till Gävle har firat påskmässa med Svenska kyrkan i Ulrika Eleonora kyrka i stället. Nasinet Tekelabe var tvungen att ta hand om sin några veckor gamle son Mickas. Han sover nu i famnen på Hamid Seid, så att mamma ska få äta och dansa lite.

– Mickas är som jag. Han gillar inte när det låter för mycket, säger Hamid Seid.

Han är muslim, men deltar ändå i det ortodoxa påskfirandet.

– I Eritrea lever muslimer och kristna tillsammans, och firar varandras högtider. Så det här är normalt för mig, säger Hamid Seid.

Annons