Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sluta hacka på tåget

Dessa jämförelser har jag gjort gång på gång, för olika sträckor och vid olika tidpunkter, som svar på påståenden om hur dyrt, långsamt och osäkert det är att ta tåget, skriver Mattias Goldmann

Annons

Tre bilder om tåget har etsat sig fast:

1. Tåget är dyrt.

2. Tåget är långsamt och opålitligt.

3. Att ta tåget utomlands är väldigt svårt.

Ingen av dem är sann.

Vanligaste flygsträckan i Sverige är Stockholm-Göteborg. Dagen efter att detta skrivs kostar billigaste biljett 777 kr, om en månad 290 kr. Snabbtåget kostar 585 respektive 195 kronor. För flyget tillkommer kostnaden att ta sig till och från flygplatserna, medan tåget avgår och anländer i stadskärnan. Sammantaget är tåget klart billigare, och liknande jämförelser för andra sträckor ger samma bild.

Tåget tar på samma sträcka tre timmar, flyget en – men med incheckning, tiden ut ur flyget och resan till stadskärnan är den totala tidsåtgången nästan exakt den samma.

88,8 % av alla tåg kommer inom fem minuter efter tidtabell, enligt Trafikverkets färskaste statistik. SAS redovisar 83,5 % punktlighet, Norwegian 80,6%. Hösten 2017 var 74,7% av tågen Stockholm-Göteborg i tid, mot 63,6% av flygen. Tåget är punktligare.

Utrikes tågresor bokas på samma sätt som flyget, på svenskspråkiga sajter där man med ett klick hamnar på sajten där resan bokas och betalas. De behöver inte vara dyra heller; Stockholm-Berlin om exakt en månad kostar 792 kr med tåg, 1 070 kr med billigaste flyg.

Dessa jämförelser har jag gjort gång på gång, för olika sträckor och vid olika tidpunkter, som svar på påståenden om hur dyrt, långsamt och osäkert det är att ta tåget. Men ärligt talat: Det har inte hjälpt. För nidbilden av tåget har satt sig så djupt att man närmast blivit faktaresistent för hur det faktiskt förhåller sig. Inte minst för att den ofta sprids av miljövänner, som tror att de genom att tala illa om dagens tåg får mer pengar till morgondagens.

Därmed återstår varför vi tar tåget och vad det innebär för oss. För mig är tåget en utmärkt arbetsplats, där jag sitter ostört och uppkopplat samtidigt som jag tar mig från ett möte till ett annat. Tåget är också en del av semestern, där vi umgås utan stressen av att köra själv och där nattåget sparar in en övernattning. Det har blivit tåg till klimatmötet i Marrakech, tvärsöver USA och tvärsigenom Afrika, förutom ständiga tågresor i Sverige.

För att hejda klimatförändringarna måste vi minska det fossila flygandet mycket och snabbt, och ta tåget oftare. Men ibland är flyget trots allt bästa lösningen, och då gäller det att göra aktiva val. Minimera flygsträckan, välj det grönaste flyget – vissa bolag har introducerat biobränslen med mer än halverade koldioxidutsläpp – och kompensera flygets fulla klimatpåverkan. Som aktiv och kräsen konsument kan man påskynda omställningen, så att vi flyger fossilfritt inrikes 2030.

När jag tar tåget, sparar jag oftast tid och pengar, jobbar effektivare och blir en upplevelse rikare. Ge det en chans du med, även på längre sträckor. Då gör du två goda gärningar på en gång; för klimatet och mot faktaresistensen.

Mattias Goldmann

vd för gröna och liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel