Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sluta experimentera

Regeringen föreslår sänkt betygsålder till årskurs 4 samtidigt som forskning visat att betyg försämrar studieresultaten.

Annons

Ruth Butler vid Hebrew University i Jerusalem redovisar i sin studie Att förstärka eller underminerar inre motivation de negativa effekterna av betyg. Hon undersökte effekterna av olika återkopplingar som ges till eleverna. I studien deltog 132 elever i tolv klasser vid fyra skolor.

Eleverna fick uppgifter i matematik som samlades in och betygsattes av oberoende bedömare. Eleverna fick veta att de skulle få återkoppling efter nästa lektionstillfälle. Återkopplingen gavs på följande sätt:

* fyra klasser fick enbart betyg

* fyra klasser fick enbart kommentarer

* fyra klasser fick både betyg och kommentarer

Resultatet blev följande:

De som enbart fick betyg gjorde inga framsteg mellan lektionerna. De med höga betyg visade intresse men de med låga betyg visade inget intresse.

De som enbart fått kommentarer nådde i genomsnitt 30 procent högre resultat. Alla visade intresse, både de med höga och låga resultat.

De som fått både betyg och kommentarer gjorde inga framsteg alls. De med höga betyg visade intresse men de med låga betyg visade inget intresse. Betyg bromsar alltså elevernas intresse och motivation medan kommentarer skapar motsatsen vilket leder till klart förbättrade studieresultat.

I boken Sporre eller otyg-om bedömning och betyg redovisar Dylan Wiliam en genomgång av 131 liknande studier att omdömen som fokuserar på elevens självkänsla tenderar att försämra studieresultaten medan återkoppling som fokuserar på uppgiften i fråga och vad som behöver göras förbättrar studieresultaten som i Ruth Butlers studie.

Det här har vi vetat länge, Ruth Butlers studie är från 1988 och vi måste ifrågasätta regeringens ambition att sänkt betygsålder till årskurs 4 då vi samtidigt vet att betyg försämrar studieresultaten. Nu har det experimenterats nog och vad som behövs är en skolpolitik som bygger på vetenskaplig grund.

Sven-Olof Larsson (S)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel