Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skynda, annars går framtidståget!


SE TV-DEBATTEN i klippet högst upp: "Grälet om HÄLSINGLAND med GD"


Nu när midsommarsillen avnjutits och snapsvisorna sjungits klart är det dags för Hälsinglands politiker att ägna tid åt intensivt nätverkande. Tågmästaren Ardalan Shekarabi (S) har rullat in framtidståget på stationen och är redo för avgång. Det finns plats i förstaklassvagnen, men den som inte är snabb nog kan få åka andra eller i värsta fall tredjeklass in i regionframtiden skriver Patrik Oksanen.

Bakgrunden är att civilministern kommer att tillsätta förhandlingsmän som ska få regioner att gå samman. Målet är att få regioner på 1-2 miljoner invånare, men den nedre smärtgränsen är på en halv miljon. Problemet är bara att få politiker, både i Gävleborg och i kringliggande län riktigt fattat att Shekarabi menar allvar (som ni ser på reaktionerna till höger). Visst är det möjligt att regeringens tåg spårar ur men ledarsidan tänker inte sätta sina sista slantar på det.

Hälsingland har tre val. För oss på ledarredaktionen är det självklart att Gävleborgs öde ska kopplas ihop med Uppsala län. Historiska band som att våra unga har rest till lärdomsstaden tillsammans med ett universitetssjukhus av högsta klass och snabbtåg gör valet lätt. Framtidsspåret går i sydlig riktning, det vinner både landskapets inland och kust på. Det är den förstaklassvagnen som nu måste säkras.

Huvudvärken består i att grannen i söder är fullt upptagna med sin egen regionprocess som ska bli klar 2017 och ser helt förvirrad ut när en större region kommer på tal. En intensiv uppvaktning behövs, så att det inte är västerut eller söderut utan norrut man tittar där på Uppsalaslätten när insikten sjunker in om att nya regioner ska bildas. Här finns ett gyllene tillfälle med Almedalsveckan som börjar på söndag. Och när ska det regionflörtas om inte bland murgröna och roséglas?

Om inte landskapets politiker från och med nu ofta reser söderut med chokladkartonger, rosor och fiolspel så ser vagnarna på tåget ut som följer:

Sundsvalls Tidnings politiske redaktör Marcus Bohlin vill att Gävleborg istället för förstklassig vård i Uppsala ska hamna på sjukhuset i Sundsvall. Dessutom ska Jämtland som begärt krisstöd på 900 miljoner kronor av staten ingå i konstellationen. Från Bohlins horisont är det naturligt att blicka söderut men då får Hälsingland bara åka andra klass.

Ännu värre blir det om Gefle Dagblads David Nyström får som han vill. Nyström vill placera Hälsingland i tredjeklassvagnen, den med de hårda bänkarna, genom att kapa Gästrikland och skicka Hälsingland norrut medan gästrikarna vänder sig till Uppsala. Att Gävle bara blir regionens fjärde största stad bekymrar inte Nyström.

Ekonomiskt plågade Dalarnas landsting får väl närmast betraktas som godsfinka i sammanhanget som regionpartner.

Civilminister Shekarabi har också tänkt sig att länen ska anpassas till de nya regionerna vilket gör att landshövding Barbro Holmbergs efterträdare, som regeringen inom kort väntas utse, kommer att bli Gävleborgs sista landshövding. Det är hög tid för Hälsinglands politiker att agera i framtidsvalen, så att landskapet genom hopslagningslogik i norra och mellersta Sverige inte förpassas i en vagn som vi inte vill åka i.

Och vad är bättre än att åka till Almedalen och säkra framtiden?