Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolreformatörer och vältalighet

"Få personer kan tala så väl om saker de ej begriper som skolreformatörer."
Citatet är taget ur Svenska akademins ständige sekreterare Peter Englunds årliga högtidstal som hölls innan jul på Svenska akademins högtidssammankomst i börshuset.

Annons

Talet handlade egentligen inte alls om skolreformatörer – utan om det svenska språket – så klart. Peter Englund delar dock inte åsikten att tidigare undervisning i engelska skulle öka språkkunskaperna i Sverige. I talet tar han också upp det faktum att engelskans utbredning har gjort att det tidigare tredje språket har fått stå tillbaka. En olycka för språkkunskaperna i Sverige.

Barns språkinlärning har varit föremål för forskning under många år. Frågan är här om verkligheten eller forskningen ska få gälla. Den som har träffat en sex- eller sjuåring vet att kunskapstörsten är enorm – nästan omättbar.

Det betyder dock inte att alla sexåringar ska läsa fysik. Men visst är det märkligt att just språk ska hållas på en armlängds avstånd från barn under flera av skolans första år.

Engelskan finns överallt i datorer, telefoner, spel, tv och inte minst på resor utomlands. Tidig undervisning i engelska skulle snarare hjälpa än stjälpa barn.

Och varför inte introducera ett tredje språk tidigare än idag? Ett intresse för språk som väcks tidigt är avgörande för intresset även senare.

Svenska akademin är snarare en upplevelse än en institution. Högtidstalet, tillsammans med protokollet från mötet, går att hitta på Akademins hemsida.

Att det verkar gammalt och lite stelt beror på att reglerna för hur mötet skulle genomföras gjordes för 223 år sedan. Och samma gäller än idag. Men för den som tycker att språk är fantastiskt och roligt har en upplevelse att se fram emot i protokollet.

Gamla cermonier måste dock inte betyda att åsikterna om barns språkinlärning måste vara gamla och mossiga.

För riktigt små barn talar man gärna om att när ett fönster öppnas ska man passa på - när det stängs blir allt mycket svårare. På små barn handlar det då om att presentera nya smaker – när barnet visar intresse – inte när föräldrarna vill.

Varför inte göra likadant med språk? När intresset finns - introducera språk. Då kanske ett intresse väcks som annars aldrig skulle finnas där.

Men visst ligger det en del i Peter Englunds formulering om skolreformatörernas vältalighet.

Mer läsning

Annons