Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skola kritiseras för bristande stöd

Det finns brister i dokumentation, analys och uppföljning av hur stödåtgärderna har fungerat för en elev i Hudiksvall, har Skolinspektionen slagit fast.

Annons

För drygt ett år sedan anmälde en förälder till en elev som då gick i mellanstadiet. Föräldern framhöll att eleven inte fick det särskilda stöd som behövdes. Kommunen har medgett att man känner till elevens behöv av stöd, och att det finns ett åtgärdsprogram och extra resurser.

Efter utredning har Skolinspektionen kommit fram till att det finns flera brister i skolans agerande, bland annat bristande uppföljning som har lett till otydlighet när det gäller mål, åtgärder och dokumentation.

Undervisningen har inte svarat mot lagens krav om lärarledd undervisning, förklarar Skolinspektionen, och kräver att kommunen vidtar åtgärder för att komma tillrätta med bristerna.