Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skillnad på repris och repris

Satt och gnällde i fikarummet. Häromdagen, strax före semestern. Hade inget bra uppslag till ledare. Varför inte köra om någon gammal ledare, föreslog en journalistkollega.

Det skriver Anders Eklund i körnikan

Annons

Satt och gnällde i fikarummet. Häromdagen, strax före semestern. Hade inget bra uppslag till ledare.

Varför inte köra om någon gammal ledare, föreslog en journalistkollega. Har du skrivit något bra borde det väl gå att använda det fler gånger.

Men så gör man väl inte.

För övrigt har jag väl knappast skrivit något som skulle vara värt en repris.

Fast det är klart, återanvändning är ju inne. Och repriser med för den delen.

Men det är skillnad på repris och repris.

En ledarskribent som kör sina ledare i repris någon gång då och då skulle säkerligen få en hel del gliringar och kritik. Om nu folk läser vad man skriver. Och dessutom kommer ihåg det.

Och en tidning som skulle köra med reportage och rent av nyheter i repris skulle nog läsarna börja häckla och driva med.

Att köra nyheter i repris faller lite på sin egen orimlighet. För nyheter är färskvara. Annars är det ju inga nyheter.

Men om en tidning haft ett bra reportage borde det väl kunna gå i repris. I synnerhet när det är sommartorka. Men icke.

Nya grejer ska det vara. Nya tips. Nya uppslag. Nya vinklar. Nya reportage.

Det är lite av pulsen i en dagstidning. Alltid på väg.

Kanske inte lika lätt att ha nya tankar, nya idéer, och nya vinklar på ledarsidan där samma gamla politiker och partier ska kommenteras.

Och hur ofta kommer man på en ny tanke som ingen tänkt eller en ny vinkel som ingen sett?

Om repriser är bannlysta i våra tidningar så är det vardagsmat i det övriga samhället.

Artisterna drar land och rike runt och kör samma låtar. Ibland flera gånger på samma plats. Sjunger de låtarna tillräckligt många gånger blir de rent av hits, slagdängor eller örhängen.

Optimistkonsulter och andra föreläsare reser runt och kör samma patenterade föreläsningar, ibland flera gånger på samma plats och tar hutlöst betalt för sina repriser. Och säljer dessutom böcker med exakt samma budskap.

Och hur skulle tv-tablån se ut utan repriser?

Även om det ibland kan vara både nyhets- och idétorka och även om återanvändning är bra i princip, så är det mycket fräschare med färskvara.

Visst kan man läsa en bra bok eller se en bra film flera gånger. Men när man öppnar en tidning ska man helst bli överraskad och upptäcka något nytt eller få en ny tanke i stället för att köra gamla grejer i repris.

I bästa fall.

Den här krönikan kommer i varje fall aldrig att gå i repris. Jag lovar.

Det gör inte sommaren heller. Därför tar jag semester nu. Trevlig sommar!

 

Mer läsning

Annons