Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Shara utmanar normerna

Shara Stoor är ordförande i Alternativkretsen Hälsingland, en liten kulturförening som hon startat tillsammans med sin sambo Fredrik Fernlund och några vänner. Förhoppningen är att den ska växa och lyfta fram det alternativa i vårt landskap.

Annons

– Vi vill att subkulturerna ska få ta plats. Det är viktigt eftersom det utmanar normerna. Oliktänkande behövs för att samhället ska utvecklas, säger hon.

Det Shara pratar om är kulturuttryck som till exempel konst, musik, performance, dans och liknande verksamheter. Hon menar att subkulturer är just subkulturer för att de per definition står i motsats till det som anses normalt. Subkulturer ställer frågor om sådant som många inte ser annars ser för att det är så djupt rotat i vår föreställningsvärld. Ett gott exempel är hennes eget konstnärskap. För några år sedan började hon skapa konst av kranier, något som upprört lika många som det fascinerat.

– Allt började i april 2011 då jag hittade ett älgkranium ute i skogen. Det låg där övergivet. Det vilade något fint över det och jag kände att jag ville ta hand om det.

Hon rengjorde och putsade skallen när hon kom hem och dekorerade och målade den. När den var klar kände hon starkt att hon att hon måste fortsätta, och sedan den dagen har hon tagit hand om mängder av kranier.

På den svartmålade väggen i vardagsrummet hänger en av hennes större verk, ett älghuvud med ståtlig dekor.

– Den här älgen kanske var skogens konung, ett väsen som förtjänar att respekteras och hyllas.

Shara vill vörda djuren och skulle aldrig kunna tänka sig att skada ett levande väsen.

– Det ligger en ren fin tanke bakom min konst, det är en hyllning till naturen och jag vill berätta om liv och död. Det är ett laddat ämne. Det finns jägare som skjuter djur för att stoppa upp dem och det anses inte fel av de flesta. Hur kommer det sig att det här då är så kontroversiellt, säger hon.

Att Shara känner som hon gör för naturen förklarar hon med sin uppväxt.

– Jag kommer från en liten kommun i Finland, ganska lik Nordanstig. Jag växte upp i ett hus mitt ute i skogen, det enda man hörde var vinden och fåglarna. Det man såg var naturen, mörkret och ljuset. Jag lekte mycket utomhus och har alltid haft med mig känslan av att det finns något mystiskt därute.

När Shara kom till Hälsingland 2011 var det som att hitta hem.

– Jag flyttade till Stockholm 2009 men storstaden var inte min plats. Min sambo kommer från Örnsköldsvik och vi tvekade aldrig på att bosätta oss här uppe, den här platsen känns helt rätt för den jag är och det jag håller på med, säger Shara.

Den gamla gården ligger ute på fälten i Jättendal, en bra bit från Hudiksvall och Sundsvall. En bäck rinner genom gården och en stor lada har delvis blivit Sharas ateljé.

Här har hon och sambon Fredrik arrangerat bland annat julmarknaden Midvinterglöd två år i rad och även en alternativ gårdsfestival, Subscene.

För Shara är det viktigt att lyfta fram det historiska och unika som finns i vår egen närhet, det som gror under ytan i Hälsingland.

– Folktro, magi, alternativa bortglömda traditioner som har fått ge vika för moderna kommersiella traditioner.

– Vi behöver nyanserade synsätt och acceptans för oliktänkande. Det finns en folktro som inte fått så mycket plats i rampljuset, det vill vi ändra på, förklarar Shara.

Men det är inte helt okontroversiellt att utmana rådande normer.

– Jag har fått höra att jag sysslar med svartkonst och satanism och en del har försökt stoppa våra evenemang. Shara ser motståndet som en naturlig del i att jobba med just subkultur, men visst kan det kännas tungt ibland. Dock har det alltid kommit mycket folk när de har ordnat något.

– Så uppenbarligen finns det ett behov av det subkulturella i vårt landskap, det gäller bara att våga utmana det som redan finns.

När en subkultur blir mainstream betyder det att de frågor man ställt blivit besvarade, och kanske tappar den konstformen lite av sin ifrågasättande kraft. Shara ger exemplet graffiti, som från början var rebellernas verktyg men som idag hängs i fina konstgallerier.

– Men det gör inget, det kommer alltid att finnas subkulturer i samhället. När gamla försvinner så växer nya fram, säger Shara.