Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Semesterfirarna fördubblar omsättningen

Turisterna lägger ner pengar på shopping, boende, restauranger, persontransporter och aktiviteter/sevärdheter. En undersökning visar att 18 procent går till livsmedel. Och att semesterfirarna betyder mycket kan Håkan och Katarina Carlsson, som driver ICA-butiken i Vallsta, verkligen skriva under på.

- Sommarmånaderna ökar omsättningen med mer än hundra procent, konstaterar Håkan Carlsson.

Annons

Håkan och Katarina Carlsson har lärarutbildning i grunden. Men de är nu inne på sjätte året som ägare till ICA-butiken i Vallsta.

- Fast både vi och kunderna tycker att det var alldeles nyligen vi tog över.

Håkan och Katarina betonar också tydligt att Vallstaborna är väldigt köptrogna. Men ändå betyder turisterna oerhört mycket för butiken.

Men det där med turister tycker Håkan Carlsson är ett vitt begrepp. Och att det är en stor grupp som man egentligen inte direkt räknar som turister.

- Vi har en oerhörd stor mängd människor som har fritidshus här omkring och i kommunen i stort. Och de handlar mycket, framhåller Håkan.

- Från midsommar fram till omkring 10 augusti ökar vår omsättning med mer än 100 procent.

Det i sin tur innebär att Håkan och Katarina måste anställa extra personal under den perioden. Normalt har de tre fast anställda och med sommarpersonalen räknar Håkan att butiken ger totalt sex årsanställda.

Håkan och Katarina framhåller också att även förbiresande turister på riksväg 83 och gästerna på intilliggande Orbadens Camping betyder en del för omsättningen i butiken. Men att det framförallt är de som har fritidshus på orten som är den stora viktiga delen.

- De som har fritidshus i kommunen är utan tvekan den absolut största utifrån kommande besöksgruppen. Och jag undrar om kommunen har någon slags policy för den gruppen. Men svårigheten att få fler att bosätta sig i det som nu är fritidshus är naturligtvis att vi inte har en mer dynamisk arbetsmarknad, framhåller Håkan.

En undersökning visar att 18 procent av det turisterna spenderar går till livsmedel och 21 procent till restaurangbesök. Men för Hälsinglands del tror Håkan Carlsson att livsmedelshandeln har en ännu högre procentsiffra.

- Vi är ju inte så tättbefolkade här och med tanke på kommunikationerna så tror jag att fler så att säga grillar hemma. Jag menar om Katarina och jag ska åka till Växbo Krog och äta en fin middag. så måste ju någon av oss köra. Och inte är det speciellt gott eller mysigt att en av oss då dricker vin till maten.

Håkan och Katarina ser också positivt på framtiden. De menar att Hälsingland fysiskt sett inte har sämre turistiska förutsättningar än Dalarna. Så det går att utveckla turismnäringarna här. Inte minst med tanke på nya kommunikationer och nya sträckningen av E 4:an som gjort att Hälsingland nu, tidsmässigt, ligger närmare det befolkningstäta Mälarområdet.

- Orhallaveckan, sport- och påsklov är också viktiga ingredienser. Men det skulle kunna gå att dra ut på det ytterligare. Att få till aktiviteter som inte är direkt semesterbundna. Då skulle man så att säga förlänga säsongen. Nu blir det ju så intensivt under en kort period, säger Håkan Carlsson.