Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Satsar tre miljoner

Bil efter bil passerar affären i Vallsta. Det våras för butiken som lades ner i augusti förra året. Vallsta skogsmaskiners Markus Mörk och Vilans Robert och Jessica Wennerholm satsar sammanlagt tre miljoner på att få butiken att leva igen med start innan midsommar. Det ligger ett intensivt förberedelsearbete bakom.

Det lyckade samarbetet startade, när Robert och Jessica tog över driften av macken i Vallsta. Vallstamacken AB är ett dotterbolag till Vallsta skogsmaskiner.

Markus Mörk är uppvuxen i bygden och Vallsta skogsmaskiner är det familjeföretag, vars dotterbolag Samsons detaljhandel även äger fastigheten med affären. Markus flyttade från hembygden, men återvände.

– Jag växte upp mittemot Orbaden. Jag hade en bra uppväxt där. Jag känner starkt för bygden och ville återvända. Det passar mig. Bygden har nog alltid funnits i mitt hjärta, säger Markus Mörk om varför han satsar landsbygd.

Robert Wennerholm är uppväxt på Värmdö utanför Stockholm och hans föräldrar flyttade från Hälsingland till Stockholm. Han och Jessica har drivit restaurang Vilan sedan 2006 och arrenderat macken sedan ett och ett halvt år tillbaka. Nu vill de göra samma sak med affären.

Varför satsar du på landsbygd?

– Jessica och jag trivs extremt bra i den här bygden. Vi satsar för oss själva och för bygdens skull. Vi tror verkligen på Vallsta, säger Robert Wennerholm,

– Vallsta har också ett bra läge med tanke på fjälltrafiken. Härjedalen upplever en enorm expansion när det gäller skidanläggningar och antalet bäddar. I snitt passerar 5 180 bilar per dygn Vallsta, säger Markus Mörk.

Det är viktigt att ha bygden med sig. Till stormötet i möteslokalen Hofvet i Vallsta kom det 120 personer, trots snöstorm och i maj kommer de att informera om sina planer under både Samson-dagen och Vallsta marknad. De har också nära kontakter med bygderådet.

– Vi hoppas det blir ett bra mottagande på den satsning vi gör, säger Markus Mörk.

Både han och Robert är överens om att en levande landsbygd behöver sin affär. Skolan och affären är viktigast sedan kommer macken. Försvinner en eller flera, så hamnar bygden lätt i utförsbacke. De ser flera utmaningar som den svenska lanthandeln står inför.

– Helt klart är den ökade befolkningen i storstadsområdena något som påverkar landsbygden och all handel. Det gäller att jobba hårt för att hitta fler grenar och ben att stå på. Vi måste anpassa oss till verkligheten och hitta de lösningar som finns för att samhället ska kunna leva, säger Robert Wennerholm.

I Vallsta blir det en liten lunchrestaurang i anslutning till butiken. En annan gren är uthyrningen av lägenheterna i huset.

– Landsortshandeln måste vara duktig på service och på relationer, men också vara affärsmässig. Det är en fin balansgång, säger Markus Mörk.

Markus tankar kring en levande landsbygd i stort är att man måste börja tänka i nya banor. Det kan gälla bestämmelser för fritidsbebyggelse nära vatten eller för kommunernas upphandling via Inköp Gävleborg. Förhoppningen är att man går från centrala till lokala upphandlingar.