Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Samvaro på köpet

Guldkanten är ett socialt företag som erbjuder åldringar tjänster och inte minst social kontakt.
– Det vi har mest av är tid för dem, säger grundaren Sinikka Lindevall.

Nanny Utegård Östlund öppnar dörren med ett leende. Snart sammanfattar den 95-åriga damen mycket av idén bakom det sociala företaget Guldkanten.

– De kommer med varor och om något hakar upp här sig så hjälper de mig. Jag är ju ingen ungdom, säger Nanny Utegård Östlund med ett skratt.

Sinikka Lindevall, Guldkantens grundare, halkade in på att arbeta med åldringar när hon deltog i ett EU-projekt efter en sjukskrivning. Hon diskuterar med Nanny Utegård Östlund om väder och vind och vardagsbestyr.

– Jag såg att många äldre hade det så förskräckligt ensamt. Jag tänkte att så här kan det inte vara, jag kunde inte släppa det.

Känslan resulterade i något konkret och Guldkanten startade 2004. Elva år senare arbetar elva personer i Guldkanten. Via trygghetsanställning och lönebidrag utför de praktiskt arbete som utkörning av varor, service där kunderna kan nyttja RUT-avdrag och inte minst socialt arbete.

– Vill någon att vi ska byta däck så gör vi det. Jag mår bra av vad vi gör, våra anställda mår bra och gamlingarna mår bra. De får hjälp som inte kan ifrågasättas. Förtroende är a och o och det vi har mest av är tid för dem, säger Sinikka Lindevall.

Numera känner företaget att de accepteras av kommunen, ett komplement till hemtjänsten. Så har det inte alltid upplevts.

– Det har varit en väldigt jobbig resa. I början tyckte man att vi var i vägen, men jag tror att det berodde på okunskap, att de inte förstod det här med sociala företag.

Guldkanten kan sorteras in bland de arbetsintegrerande sociala företagen. Ägt av de 75 brukarna, med mål att skapa arbetstillfällen för människor utanför arbetsmarknaden. Inkomsterna består främst av medlemsavgifter och betalning för utförda tjänster. Stora utgiftsposter är försäkringar, telefoner och bilar. Eventuell vinst går tillbaka i verksamheten.

– Vi går runt. Ingen vinner ekonomiskt men vi kan vara en arbetsplats för många, säger Sinikka Lindevall.

Lena Thyrén är en av de anställda. Hon sköter företagets café i Varianthuset.

– Jag trivs jättebra. Man gör något kreativt samtidigt som man gör människor glada. Det är jätteskönt att kunna arbeta efter egen förmåga.