Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helahälsingland.se lockar läsare – hundratals nya kunder senaste året: "Visar att det vi gör är efterfrågat"

Vår journalistik lockar allt fler!
Nu är helahälsingland.se uppe i 8473 digitala kunder, en ökning med 13 procent bara under senaste året.
– Det känns riktigt bra. Det visar att det vi gör är efterfrågat, säger Anders Ingvarsson som är chefredaktör och ansvarig utgivare för helahälsingland.se.

Annons

Tusentals nyfikna läsare har testat våra nyhetspaket sedan vi började ta betalt för digitalt innehåll för drygt två år sedan.

Nu står det också klart att många kommer för att stanna.

Ser vi till det senaste året har antalet digitala kunder ökat med 13 procent, från 7521 kunder i februari i fjol till 8473 i februari i år. Från oktober och framåt är tillväxten närmast konstant, vecka för vecka.

- Det känns riktigt bra. Det visar att det vi gör är efterfrågat, säger Anders Ingvarsson som är chefredaktör och ansvarig utgivare för helahälsingland.se.

Vad är främsta skälet till att ni lockat så många kunder det senaste året, som du ser det?

- Det beror på flera saker. Vi följer läsningen mer noga nu än nånsin, det gör att vi kan ge våra läsare än mer relevant innehåll. Bland annat har vi satsat mycket på lokala granskningar, vikt ännu mer resurser åt det. Det ger resultat – på flera sätt. Sen finns i dag en större förståelse för att journalistik kostar. Man är mer van att betala för sig även på internet. Och det är en bra förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra ett digert jobb.

Mediebranschen har brottats med sjunkande staplar under ganska många år. Hur påverkar det ert dagliga jobb när kurvorna börjar stiga så här tydligt igen?

- Jag har jobbat med tidningar och journalistik i 25 år och de gånger man fått fira ökande upplagor är lätträknade under den tiden. Så det här känns helt fantastiskt. Man vill nästan likt Gert Fylking utropa: Äntligen!

Hur ser du själv på den fortsatta utvecklingen, kommer ni fortsätta locka digitala kunder i samma utsträckning?

- Ja, det tror jag. Vanor och beteenden ändras hela tiden. Papperstidningen är viktig för många, men allt fler tar del av information digitalt. Vi har ordnat logga in-skolor och fått otroligt bra gensvar. Jag är säker på att vår fina digitala utveckling kommer att fortsätta.

För att komma dit, vad behöver vi fortsatt bli bättre på varje dag?

- Trovärdighet och relevans är nyckelorden. Man kan lita på oss, det vet våra läsare. Men vi måste bli ännu mer relevanta, pricka mer rätt i tilltal och urval allt för att alla läsare ska känna sig träffade av vår journalistik. Det jobbar vi stenhårt med, säger Anders Ingvarsson.

Annons