Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Samarbete konstnär och polis

/
  • Försedd med hörselkåpor får konstnären Linda Shamma Östrand hjälp av Lars Melin hos Söderhamnspolisen att skjuta 17 kulor genom dörren som sedan ska ingå i installationen.
  • Konvergeringspunkt kallar Linda Shamma Östrand sin installation Kvarnens övervåning i Söderhamn.
  • Linda Shamma Östrand i arbete med utställningen hos Söderhamns konstförening.
  • Konvergeringspunkt, installation av Linda Shamma Östrand.

Våldsamma händelser har föregått utställningen som nu öppnar på Kvarnen i Söderhamn. Linda Shamma Östrand låter ett antal kulhål med omgivande blodstänk bli centralpunkten i sin installation Konvergeringspunkt.

Annons

I fjol höst fick Linda Shamma Östrand, Stockholm, uppvuxen i Söderhamn, ta emot Länskonstföreningens Yngrestipendium 2010 på Kvarnen. Då visade hon sin konstvideo Oophaga vicentei × Oophaga pumilio.

Hon lyckades verkligen få till en ny korsning av två grodarter, en hybrid.

Nu har hon borrat sig vidare i utforskningen av hybrider, men också utvidgat begreppet. Samt inkluderat sig själv som en av parterna. Den andra parten är polisen.

Allt under strikt akademiska former i ett årslångt projekt på Konstfack, efter sin mastersexamen där. Tanken är att det ska bli en förstudie till en doktorsavhandling.

Det är i första hand kriminaltekniker Sven-Olof Sandqvist i Gävle som varit hennes samarbetspartner.

-  Det här är ingen konstnärlig granskning av polisarbete utan ett ömsesidigt samarbete mellan polis och konstnär, poängterar hon.

Med sin bakgrund som välutbildad konstnär vill hon studera är hur polisen och rättsväsendet använder bilden för att styrka, och övertyga. Hon vill undersöka om konstnärliga metoder i förlängningen kan bidra till att öka rättssäkerheten.

-  Polisarbete har intresserat människor sedan länge. Men de senaste tio åren har polisarbetet exotifierats ytterligare genom film och litteratur, säger hon.

Hittills har hon endast föreläst om sin studie, redovisat vad hon gjort på ett teoretiskt plan.

I Söderhamn ska hon visa rent påtagliga resultat för första gången. "Modus Operandi – studier av forensiska narrativ" benämner hon sin studie.

Modus Operandi, MO, är en latinsk fras, ungefär läge. Det används i polisens arbete för att beskriva en kriminells karaktäristiska mönster och stil. Forensisk betyder rättslig och narrativ berättande. Det är verkligen inte lätt att hänga med i svängarna om man inte behärskar termerna.

Polisspråket och vad det står för har hon lärt sig mycket om sedan hon började projektet i januari. Nu ska hon i installationen Konvergeringspunkt också omsätta detta i praktisk arbete.

På Söderhamns polisstation har hon under veckan fått hjälp bland annat av utredare Lars Melin med att skjuta sönder en dörr. 17 kulhål genom dörren och "blodfläckar" blir det centrala i installationen på Kvarnens övervåning.

Genom att sticka in sugrör genom skotthålen i dörren kan hon se skottriktningen. Att sonda kallas det på polisspråk när man undersöker riktningen. Genom att förlänga linjen och sammanföra den med övriga kan polisen dra slutsatser om skyttens längd och position.

Nu har Linda Shamma Östrand omsatt detta till verket Konvergeringspunkt genom att dra en lina genom varje kulhål i dörren och sammanföra dem till en punkt, konvergeringspunkten.

Hela verket ska ses i mörker. En uv-lampa gör att bara linorna, blodstänken och de övriga spåren av förövaren syns.

-  Jag trodde jag kunde bygga upp detta utan att sätta spår som om det vore riktigt polisarbete hade stört utredningen. Men det gick inte.

Vilken konstnärligt upplevelse ger då detta?

Utan att ha sett verket helt färdigt kan jag säga att det var en oväntat upplevelse att komma upp i övervåningen och se de uv-belysta trådarna korsa mörkret. Det gjorde att jag rent fysiskt kände hur hårt och snabbt en pistolkula skulle kunna ha gått genom rummet.

I undervåningen visar hon "En serie fotografier". 13 bilder visas dels i ramar, dels projiceras på väggarna. Det är en betydligt lugnare tillställning, där hon manipulerat gamla fotografier genom att sluta ögonen på de avbildade. Och därmed förhindrat kommunikationen med betraktaren.

Mer läsning

Annons