Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Salt för säkra vintervägar

Vintern är inte här än, men vägsaltet som lossas i Stocka hamn är ett första tecken på att det sakta går mot kallare tider. Men kanske är det sista gången att ett lastfartyg anländer till hamnen. En tilltagande byråkrati kan sätta stopp för verksamheten.

Annons

Fartyget Balder har transporterat 2 700 ton vägsalt från tyska Wismar till Stocka. Saltet från saltgruvor i Tyskland har beställts av Peab och kommer att användas till att göra vintervägarna i Hälsingland säkra.

För drygt 10 år sedan öppnade Stockholms Ångkol AB upp hamnen för den här typen av verksamhet, men sedan dess har villkoren förändrats och hamnchef Christer Strandell funderar på att lägga ner verksamheten.

– Det har skett en sådan byråkratisering att det nästan inte går att hålla på med det här.

I Stocka hamn lastas ungefär tio båtar per år, men det omfångsrika pappersarbetet som krävs står inte längre i proportion till verksamhetens lönsamhet. Miljökontoret, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket med flera vill säga sitt, det ska utredas hur hamnen kan skyddas från eventuella terroristattacker och farledens bredd ska numera vara tre gånger större än fartygets maxstorlek, i Stocka har man i dagsläge bara dubbel fartygsbredd. Och bullernivån är för hög.

– Det är mycket det här med ljud. Det är ingen som har klagat och vi har bara 10 båtar om året som lastas på en dag. Men man ska gardera sig för att folk kanske störs men inte klagar, säger Christer Strandell. Myndigheterna förstår inte företagandets villkor.

Urban Backman, som jobbar i hamnen, hoppas på en fortsättning.

– Hela byn skulle väl tycka att det vore tragiskt om det upphörde. Många älskar sjöfarten och det finns några äldre som vill att jag ringer dem när det kommer en båt så att de inte missar det.