Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sällsynt vacker vårjazz

/

Med sina intrikata teman skulle öppningslåtarna - ”Flipperkungen” och ”Ball and chain” - gott kunna vara fallna ur självaste Thelonious Monks notväska. Kilaforsfödde Linus Lindbloms originalkompositioner imponerar stort rakt igenom tisdagskvällens spelning på Hudiksvalls Jazzklubb.

Annons

Alltid intressanta, överraskande ofta oerhört vackra mitt i all sin komplexitet. ”Voxpop” och titelmelodin från välförtjänt prisbelönade skivan ”The Line” blir ytterligare ett par favoriter.
Det Linus Lindblom Kvartett åstadkommer på Café August är helt enkelt i långa stunder så vitalt att man baxnar. 

Det knotiga och knixiga gunget, på samma gång tungt och lätt, har ett driv som man inte riktigt blir klok på hur det uppstår. Självklart står Nils Ölmedals bas och Christoffer Cantillos trummor – och deras ofta telepatiska samspel - på listan över misstänkta. Liksom den tillgång på luft som ryms i en pianolös grupp.
Stämvävandet mellan Linus Lindbloms tenorsax och Nils Jansons trumpet är genomgående oerhört intelligent och – återigen - vackert. Som solister lutar sig båda två mot sina instruments melodiska möjligheter; här blir väldigt lite utrymme för spräck och yl. 

Det senare imponerar än mer med tanke på kvartettens starka anknytning till det allra tidigaste sextiotalets avantgarde och det som pionjärer som Booker Little och Eric Dolphy rotade omkring med, långt innan kvällens musikanter var påtänkta.
Linus Lindblom Kvartett utgör ett perfekt balanserat kollektiv. Lysande individuella instrumentalister, absolut. Ändå är det nog den så genomtänkta och samspelta helheten, eller kanske snarare enheten, som gör bandet till något av det bästa svenska jag hört på ett gott tag.

Bosse K Pettersson

Mer läsning

Annons