Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så valdes tunnel bort – för dyrt och krångligt

Tunnelprinciper har tagits bort i planerna för dubbelspår. Trots det har den lokala debatten blossat upp igen och nya tunnelidéer presenteras.

När förra majoriteten tog makten, ville Göte Bohman (MP) ta en runda till med tunnelalternativ.

Se när tåget åker genom stan och tunneln under kulturhuset:

– Själv satt jag och ritade på en mängd alternativ. På den tiden bollade Sigurd Melin och jag mycket med varandra, säger dåvarande kommunalrådet Göte Bohman.

Men hans förslag föll inte väl ut.

Läs även: Kommentar – Kyss tunnlar adjö

Exakt vad som hände efter Bohmans förslag finns det inga protokoll som kan berätta. Ingen verkar riktigt minnas; tanken på en tunnel verkar ha dött sotdöden.

Fast egentligen hade en tunnel redan suddats bort ur planerna. För bara några månader innan Bohman lade fram sin idé 2010, hade kommunstyrelsen, med dåvarande ordförande Sven-Åke Thoresen (S), valt bort tunnel.

De hade fått en fördjupad studie i händerna, där olika alternativ för dubbelspår förbi Hudiksvall hade fått en extra granskning.

Det handlade om tunnlar, delade enkelspår och dubbelspår i ett västligt läge ångra kilometer utanför stan.

– Trafikverket var mer inne på det västra alternativet, det var deras huvudlinje, minns Thoresen.

Läs även: Kulturhuset kan rivas

I tidigare tunnelförslag under förstudien stötte man på flera svåra problem; som att gå genom en lernacke, att ta sig upp innan vattentäkten Hallstaåsen och lutningarna blev för stora. Ett tunnelbygge skulle dessutom påverka stan väldigt mycket under lång tid.

Tunnlarna som då diskuterades hade andra dragningar än de som Sigurd Melin i dag föreslår. Han ser ett dubbelspår genom tunnel med en mynning vid rondellen vid södra infarten och även ett dubbelspår via en ny station i gamla lokstallarna.

Men Thoresen menar att Trafikverket var emot tunnlar som princip.

– Jag upplevde att de tyckte det var för dyrt och innebar för stora problem, säger han.

Delat spår var inte heller en godtagbar lösning för Trafikverket, som precis i synpunkterna till ett av Melins tunnelförslag förutspår flaskhalsproblem.

Under förra mandatperioden gjorde flera politiker och tjänstemän en studieresa till västkusten och pratade stationslägen. I bland annat Laholm har stationen hamnat i ett externt läge.

– När vi såg Laholm, då kände vi att så här kan vi absolut inte ha det, säger Göte Bohman och det var efter det som kommunstyrelsen tog ett principbeslut att behålla stationen centralt i Hudiksvall.

Läs även: Dubbelspår dröjer – och blir miljarder dyrare

Kommunen håller som bäst på att göra klart ett planförslag för nytt dubbelspår, där en dragning genom centrum är huvudalternativet. I den planen kommer lösningar för planskilda korsningar, vid till exempel Hamngatan, att diskuteras.

Planen beräknas bli klar i juni.

Senare under året kommer Trafikverket presentera sin utredning, med kostnader, för de två kvarvarande alternativen.

Diskutera lokala politiska nyheter på Facebook i gruppen Politik i Hudiksvall. Sök upp gruppen eller klicka här !