Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SÅ TOG SIG SUBARU TILL FÖRSTAPLATSEN I AUTOINDEX

/
  • Subaru, ett vinnarmärke igen. Undra på att Fredrik Tottie, marknadschef, Thomas Possling, informationschef och Torbjörn Lillrud, vd, ser mer än belåtna ut.
  • Svenska folket har tycckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1000 poäng. Jämförelsen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra. 500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är det inga kunder som är genomsnittligt missnöjda med bilägandet i stort.

Subaru är små, mycket små, och kanske är det är just därför som man lyckats med konststycket att samla sin lilla trogna skara till att bli landets mest nöjda bilägare. Subarus vd Torbjörn Lillrud har framgångsreceptet klart för sig. – Vi glömmer det administrativa och fokuserar på kärnverksamheten.

Annons

Vi befinner oss i ett industriområde i Helsingborgs utkanter och försöker att finna förklaringar till varför Subaru på nytt vunnit AutoIndex, konsumentundersökningen som avslöjar vilka bilägare som mest höjer sitt märke till skyarna.

Subarus importör heter Subaru Nordic AB och är ett fristående bolag för Sverige, Danmark, Finland och baltstaterna. Vid vårt besök har huvudkontoret förvandlats till en enda stor byggarbetsplats. Väggar rivs och nytt golv läggs och i det som tidigare var företagets showroom sitter nu personalen och lunchar med medhavda matlådor.

Det är ingen hemlighet att Subarus ambitioner är att höja varumärkets anseende, att få kunderna att känna sig ”fina”, som hos BMW, Audi och Mercedes. 

Men lokaliteterna, vare sig hos generalagent eller återförsäljare, har ännu inte matchat önskad status. Subaru har så här långt nöjt sig med en lite enklare framtoning – med fast förvissning om att bilarnas kvalitet, enligt rader av oberoende undersökningar, ändå ska vara det bästa försäljningsargumentet.

– Vi kan inte tvinga våra återförsäljare att miljoninvestera i nya lokaler, allra helst i dessa tider, säger Torbjörn Lillrud. Det sunda förnuftet måste få råda, men självklart vill på sikt höja standarden.

Subaru har växt, från 50 till 120 återförsäljare i Norden på bara fyra år. Och i Sverige har man gått från drygt 700 sålda bilar år 2001 till ?3 141 bilar i fjol. 

– Vi har konstant varit oroliga för växtvärken och vi tänker på det varje dag. Vi har sagt att vi glömmer det administrativa, det som våra huvudmän lägger på oss. Det är bättre att fokusera på kärnverksamheten i stället för att skicka tjusiga diagram till Japan.

Subaru Nordic har ändå fått ett erkännande från sin huvudman – pris för världens bästa Subaru-rapportör om tekniska tips.

– Japanerna är oerhört lyhörda, säger Torbjörn Lillrud. Men det kan gå långsamt, några förhastade beslut fattas aldrig. Men när väl en förändring kommer, då är det klockrent.

I årets AutoIndex-undersökning har Subarus kunder blivit allt mer nöjda med bilarnas kvalitet och verkstäder – och till följd av detta har också lojaliteten stärkts. Det enda som rankingmässigt inte har förbättrats är i enkäten återförsäljarna, när bedömningarna nu enbart kommer från nybils-ägarna, här med årsmodellerna 2005–2008.

– Allra roligast är det att våra kunder blivit ännu mer nöjda med våra verkstäder, det var det enda område där vi tidigare inte nått topposition. Här har vi organiserat om oss och det är förstås jätteroligt att vi nu ser resultat av det arbetet.

Subaru har precis som alla andra biltillverkare påverkats av lågkonjunkturen, trots att Subaru  fram till och med mars månads utgång noterades för en försäljningsökning i Sverige på sju procent. 

– Men jag har svårt att se att vi ska ha ökat försäljningen när vi summerar 2009, säger Torbjörn Lillrud. Lönsamheten blir sämre, vi får betala mer för bilarna och vi kan inte heller höja priserna. Vi liksom återförsäljarna får ta av marginalerna.

Situationen i Baltikum är långt värre, där banksystemet fullkomligt kollapsat. Här har bilförsäljningen backat med 75 procent och för Subarus del med 30 procent.

– Här gäller det att se till att överleva tills krisen är över.

På den svenska marknaden har generalagenten varit återhållsam med rabatter, för att hålla upp Subarus erkänt fina andrahandsvärde.

– Ännu så länge klarar vi det, men det är hela tiden en svår balansgång, säger Torbjörn Lillrud som under bilbranschens värsta tid ändå kan glädja sig åt en sak – segern i AutoIndex 2009.

– Den här utmärkelsen kommer att stärka oss ytterligare.

Fotnot: Subaru sålde 3 141 bilar i fjol vilket gav en marknadsandel på 1,24 procent. Bilmodellfördelningen i procent: Legacy 53, Forester 26, Impreza 14, Justy 5 och Tribeca 2.

FAKTA / TRE MÄRKEN I SÄRKLASSSå här har de olika märkena placerat sig i AutoIndex de senaste fem åren.Märke/år0908070605Subaru131– –BMW21211Toyota32322Audi45634Honda54443Mercedes67777Skoda712101212Volvo86566Mazda98988Saab109855Mitsubishi111212910Hyundai1211131116Nissan1320141413Citroën141411109Ford1516201715Kia161521– –Opel1717181818VW1810171517Renault1921191314Peugeot2018151611Suzuki211916––Seat2222221919

Mer läsning

Annons