Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska eleverna spara pengar

Bromaneleverna blev på onsdagen mer medvetna konsumenter.

Annons

Eleverna fick bland annat lära sig hur de kan spara pengar genom att byta lampor, hur deras klädval påverkar miljön och vilka rättigheter de har när de köper en mobiltelefon. Sveriges Konsumenters ungdomsprojekt Ingen blåser mig! besökte Bromangymnasiet på onsdagen.

– Vi har sett ett stort behov hos unga att lära sig mer om sina rättigheter som konsumenter så att de inte ska bli blåsta när de handlar, säger Elin Sandström, utbildningskoordinator hos Sveriges Konsumenter.

Eleverna på Bromangymnasiet fick bland annat lära sig innebörden av vanliga begrepp som till exempel reklamationsrätten och ångerrätten. Bland annat fanns kommunens konsumentvägledare, energirådgivare och representanter från föreningen Medveten Konsumtion på plats på gymnasiet.

– Jag tycker att en sådan här dag är bra. Man blir mer insatt i hållbar utveckling och vi får också veta mer om hur man ska tänka när man handlar, säger Fia Lindgren som går tredje året på hotell- och turismprogrammet på Bromangymnasiet.