Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så bra är den nordiska maten

Viola Adamssons kost fick häpnadsväckande resultat på försökspersonerna.

Annons

Viola Adamsson – som disputerade vid Uppsala universitet i förra veckan med en avhandling om hälsosam nordisk kost – är själv fascinerad.

– Vi hade förväntat oss resultat, men inte så här stora effekter. Det tror jag att vi alla var förvånade över. På bara sex veckor sjönk "det onda" kolesterolet med 20 procent, säger hon.

Viola Adamsson bor i Segersta och rekryterade försökspersoner från Bollnäs, Edsbyn, Järvsö och Ljusdal till sin studie.

Ett av syftena var att undersöka om nordisk mat har likartade effekter, på riskmarkörer för hjärt- och kärlsjukdom, som den mer omtalade medelhavskosten.

– Med nordisk mat menas i den här studien mat som bygger på livsmedel som kan odlas, skördas och födas upp i Norden. Vi har många sunda livsmedel häruppe, allting finns här.

88 personer mellan 25 och 65 år fick under sex veckor äta mat enligt exakta recept tillagad av hotell- och restaurangprogrammet vid Torsbergsgymnasiet. De fick äta lågtemperaturstekt och kokad mat, inget friterat.

Männen och kvinnorna hade noggrant valts ut och genomgått provtagningar på Mitt Hjärta. Gemensamt var att alla hade ett något högt LDL-värde, det vill säga av "det onda" kolesterolet i blodet.

I deras måltider fanns bland annat fullkornsbröd, fullkornspasta, potatis, magert kött och fet fisk (lax) med grönsaksröra på morötter och broccoli. Testpersonerna fick också äta havre- och kornris och vitkålssallad med rapsolja i dressingen.

Exempel på bra nordisk kost är spannmålen havre, råg och korn och feta fiskar som sill, lax, makrill och strömming.

Viola Adamsson tipsar också om en produkt som hade en viktig del i studien.

– Mjölk har fått mycket kritik, men det är inte mjölken i sig som vi ska vara försiktiga med, utan det är mjölkfettet. Det gäller att välja de magra mjölkprodukterna.

En grupp fortsatte att äta enligt studien i ytterligare fyra veckor. Under deras totalt tio veckor med den nordiska maten sjönk det onda kolesterolet med 30 procent. Effekter syntes också på insulinet och blodtrycket.

– Vi uppnådde likartade effekter på riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar, som andra studier på medelhavskosten tidigare visat. Men det måste göras fler studier för att se långtidseffekter.

Viola Adamsson önskar få göra studien på en större del av populationen och under längre tid, eftersom Gävleborgs befolkning har höga ohälsotal i hjärt- och kärlsjukdomar.

Men fram tills dess gläds hon åt sin nya titel; medicine doktor i klinisk nutrition och metabolism vid Uppsala universitet.

En ny bok är också på gång för Viola Adamsson, som förra året vann pris vid kokböckernas Oscars-gala i Paris, för bästa nordiska kokbok.

– Det blir en bok om Nordens bästa gröt, säger hon.