Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så blir framtidens vård

Övervakning genom kamera, hjälp över bildtelefoni och videosamtal till anhöriga. Framtidens hemtjänst är digital.

– Och det här är bara början, förutspår socialchefen Tommy Stokka.

Annons

De äldre blir allt fler och lever längre. Försörjningsbördan kommer därmed att bli allt tyngre i framtiden. Samtidigt brottas flera av landets socialförvaltningar med stora budget- och bemanningsproblem.

En del av lösningen kan vara att hemtjänsten tar steget in i den digitala åldern.

– Genom att använda digital teknik inom vården kan vi göra mer med samma arbetskraft, säger Tommy Stokka.

Det finns stora möjligheter att minska onödiga kostnader genom att införa e-hemtjänst. Det visar en utredning från forskningsinstitutet Acreo.

Enligt dem skulle en glesbygdskommun med 8 000 invånare spara 2-4 miljoner kronor per år om 10 procent av hemtjänsttagarna går över till e-hemtjänster. För hela Sverige kan besparingen, i bästa fall, uppgå till totalt 53 miljarder under perioden 2014-2020.

– Siffrorna är en indikation och inget som varje enskild kommun ska bygga sin affärsplan på. Men storleksordningen är riktig och det är det som är intressant i sammanhanget, säger Marco Forzati, projektledare på Acreo.

Enligt honom är det upp till kommunerna att välja hur de sedan utnyttjar besparingarna. Mer resurser kan till exempel läggas på längre besök hos de kunder som behöver det, vilket därmed ökar vårdkvaliteten ytterligare.

Kalkylens mest optimistiska scenario har kritiserats för att vara en felaktig "glädjekalkyl". Men oavsett besparingsgrad är alternativet lockande för Bollnäs socialförvaltning.

Enligt Tommy Stokka handlar det först och främst om att ge brukarna en högre levnadsstandard.

– Det finns i huvudsak två anledningar att införa e-hemtjänst. Det första är att det hjälper äldre att förbli oberoende och ha kontroll över sina egna liv, säger Tommy Stokka och fortsätter:

– Det andra är att vi står inför en kolossal utmaning där vi får allt fler äldre samtidigt som det förväntas bli arbetskraftsbrist inom vården. Genom att använda oss utav digital teknik kan vi göra mer med samma antal händer.

I höstas genomförde Hudiksvall som första kommun i Hälsingland ett test med två varianter av e-hemtjänst.

Det var tjänsterna "Nattfrid" och "Nära" som förra året infördes på prov hos ett antal frivilliga med beviljad hemtjänst.

Nattfrid innebär att hemtjänstpersonal tittar till pensionären i sovrummet via en internetuppkopplad kamera, istället för att åka ut till bostaden på natten och gå in. Tjänsten Nära innebär att kunden kan ringa videosamtal till anhöriga via sin tv.

– Det har varit jättebra tjänster som vi vill fortsätta med, både ur kund- och personalperspektiv. Vi ser väldigt stora vinster med det här. Vi tjänar både tid och pengar samtidigt som vi spar på miljön, säger Madeleine Hedin, projektledare för e-hemtjänsten testet i Hudiksvall.

Enligt henne har båda tjänsterna varit uppskattade. Med nattfrid slipper kunderna bli störda och väckta på nätterna. Och tack vare bildtelefonin kan anhöriga lätt komma i kontakt med varandra. Den tjänsten går också att använda för konsultsamtal mellan kunden och exempelvis en sjuksköterska.

– Bildtelefonin har tagits emot väldigt väl. Vi har en dam som är överlycklig för att hon nu kan se och prata med sin son i Stockholm varje dag.

Enligt Västerås stad, som anses vara första kommunen i landet att tillämpa e-hämtjänst på bred front, är kunderna positiva till den nya tekniken så länge det genomförs utifrån individuella förutsättningar och önskemål.

– Det är viktigt att framhålla att det här ska vara frivilliga komplement och insatser som kunden själv får välja. Det är inget som ska tvingas på av kommunen, säger Madeleine Hedin.

Bollnäs kommun samarbetar nu med Hudiksvall i hopp om att dra nytta av deras erfarenheter.

– Vi har befunnit oss i en orienteringsfas och är på väg in i en planeringsfas. De tjänster vi vill testa till att börja med är fjärrtillsyn, det som i Hudiksvall kallas Nattfrid, och bildkommunikation, Nära. Innan 2014 är slut ska vi ha testat och utvärderat åtminstone en av dem. En utrullning på bredden är däremot fortfarande en bit bort, säger Tommy Stokka.

Kritikerna är oroliga för att införandet av e-hemtjänst är ett sätt att ersätta människor med maskiner. De befarar att det i värsta fall gör att vissa utsatta äldre riskerar att förlora den sociala kontakten med hemtjänstpersonalen, som ibland är den enda mänskliga kontakt de har.

Enligt Tommy Stokka måste den oron tas på allvar.

– En del av den kritiken är befogad. Men jag är inte säker på att hemtjänsten kan ta ansvar för den sociala biten i framtiden. Vi måste tänka om och ändra vår inställning till vad hemtjänsten ska erbjuda i framtiden, säger han.

Lösningen kan i stället vara ett bättre utbyggt anhörigstöd och samarbete med föreningslivet.

Att införa e-hemtjänst är i mångt och mycket ett attityd- och kunskapsarbete, berättar Tommy Stokka. Både potentiella kunder och vårdpersonal måste informeras om varför e-hemtjänst införs.

– Vi måste jobba hårt för att få dem att inse nyttan med den nya tekniken. Mångas, både äldre och personal, första reaktion är "usch, ska vi ersätta människor med maskiner?". Men det handlar om att använda ny teknik för att möta ökade krav, inte ersätta arbetskraft, säger Tommy Stokka.