Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Robin Hood och Karl-Bertil som företagare?

/

Han är civilekonom och har bland annat jobbat som börsanalytiker i London. Nu distribuerar han bullar och andra förnödenheter till hemlösa, kyrkor, föreningar och organisationer som jobbar med utsatta grupper.

Annons

Och han gör det i ett eget företag. Som växer. Och som belönades med Världsnaturfondens hederspris "Årets miljöhjälte" i år.

Det är inte utan att man tänker på våra julklassiker Karl-Bertil Jonsson och Robin Hood när man läser om honom i Göteborgs-Posten eller Svenskt Näringslivs tidning Entreprenör.

Affärsidén går nämligen ut på att ta det som blir över hos dem som har mer än vad de kan göra av med, och ge åt dem som inte har. Men det handlar inte om att försnilla paket eller stjäla pengar från rika krösusar.

Allt sker under ordnade former. Som aktiebolag. Inom lagens hank och stör.

Företaget heter Allwin och den som drog igång det heter Simon Eisner. Till att börja med bara i Göteborg, men idag finns företaget också i Stockholm och Malmö.

Affärsidén borde också kunna vara gångbar överallt där det finns tillräckligt många som får tillräckligt mycket över, och där det finns organisationer som kan ta emot utan att konkurrensförhållandena påverkas.

Själva företagsidén fick Simon Eisner för sex år sedan när en kompis berättade att hans företag fick bullar över varje dag. Som bara kasserades.

Det skulle förstås vara mycket bättre om dessa bullar kom till användning, tänkte han, och bad att få dem för att lämna till ett härbärge för hemlösa.

Sagt och gjort. Sedan har det bara rullat på. Inte bara med bullar.

De flesta företag får grejer över. Varje år kasseras 100 000 ton från dagligvaruhandeln till ett värde av två miljarder kronor.

Många företag producerar mer än vad de kan sälja. Man räknar med en överproduktion på en procent. För Kalles Kaviar innebär det ungefär 200 000 tuber kaviar.

För företagen kostar det en hel del att hantera och kassera överblivna varor eller överproducerade varor i form av lager och transporter. Många vill heller inte rea ut sina varor för att inte förstöra sina varumärken.

Det är helt justa grejer som inte gått åt eller som haft små skönhetsfel, som en tillbucklad konservbruk eller en tillknycklad teförpackning som kunderna ratar.

Det tar företaget Allwin hand om och låter varorna göra nytta på annat ställe.

Idag samarbetar företaget bland annat med Abba Seafood, Hotell Gothia Towers och 7-elevenbutikerna.

Men hur går det ihop? Hur gör företaget någon vinst? För utan vinst kan ett företag inte leva vidare och utvecklas.

Jo, företagen som levererar av sitt överflöd betalar Allwin för att ta hand om överproduktionen. Det kostar nämligen företagen en hel del att hantera sitt överflöd även utan något företag som ställer upp och tar hand om det.

Och på detta sätt kommer överflödet till nytta i stället för att bara kasseras. Det innebär att en del företag är beredda att betala lite mer än vad självkostnaden för överproduktionen annars skulle vara.

Det är nämligen inne bland moderna företagare att jobba med så kallade CSR-frågor. Det betyder Corporate Social Responsibility och handlar om företagens samhälls- och medborgaransvar, hur företagen påverkar samhället både ur ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv.

Det var det intresset som fick Simon Eisner att lämna börshandeln i London. Men både den erfarenheten och sin ekonomibakgrund som civilekonom är värdefulla inslag i nyföretagandet.

Och han trivs. Som företagare. Och framför allt med att göra något meningsfullt.

"Att gå till jobbet varje dag och känna att man gör något bra är fantastiskt. Jag har gett mig själv världens bästa jobb", säger han till tidningen Entreprenör.

Ett exempel på en nytänkande företagare. Och det behövs fler. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Mer läsning

Annons