Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Risker för allvarliga olyckor

Turerna kring den olagliga transportnäringen blir allt fler och avslöjanden om allvarliga överträdelser kommer slag i slag.

Annons

Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket bekymrade och vi står inför ett samhällsproblem som rör långt fler än transportnäringen. Men det finns åtgärder som kan sättas in!

I Norge har ett omfattande fusk med körkort och förarkort uppmärksammats de senaste dagarna. Handeln med falska körkort och förarkort sker helt oblygt via internet och konsekvenserna av detta blev påtagligt vid en allvarlig trafikolycka. Föraren av det tunga fordonet hade kört 268 mil utan godkänd vila. Det var möjligt tack vare en uppsättning med fyra olika förarkort och identiteter. Vi räknar med att problemet även finns på svensk mark, och de trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på stort allvar. Olyckan och utredningen därefter visade den kusliga verkligheten.

Detta är inte en engångsföreteelse, det finns webbsidor där du kan köpa ett körkort för cirka 80 euro för att köra tung lastbil utan en enda minuts utbildning. Risken för allvarliga olyckor är uppenbara när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer på 40 ton eller mer.

Sverige har gått från 1 500 till knappt 500 trafikpoliser de senaste 20 åren. Om de inte hinner genomföra insatser för att säkerställa rätt körkortsbehörigheter, tillstånd, certifikat och rätt förarkort i färdskrivaren, då har vi en synnerligen allvarlig situation på våra vägar.

Kostnaden för en uppsättning av körkort och förarkort kostar mindre än vad en enda kurs i yrkeskompetensbevis, YKB, kostar för en förare i ett seriöst åkeri. Konsekvenserna av det allvarliga fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätt att inse. Våra medlemmar tar trafiksäkerhet på stort allvar och det är en hederssak att köra trafiksäkert. Vi har en rigorös struktur för att utbilda alla förare i trafiksäkerhet.

Varför finns det ingen tydligt ansvarig myndighet för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige? Vi är starkt kritiska till detta och vill se en kraftig och tydlig satsning på trafikpoliser från justitieministern, en myndighet med tydligt uppdrag att värna trafiksäkerheten samt kännbara åtgärder när någon ertappas med ett hemsnickrat körkort i form av hindrad fortsatt färd.

Vem vill möta ett tungt fordon ute på vägen, med en uttröttad förare som dessutom saknar all relevant utbildning och behörighet?

Patrick Magnusson

regionchef, Sveriges Åkeriföretag Gävleborg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel