Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Vi måste motarbeta digitalt utanförskap – samhället ska vara tillgängligt för alla

Om samhället kräver att medborgarna ska hantera ärenden och information digitalt och mellan olika system ska också medborgarna kunna räkna med en motprestation av samhället i form av utbildning och fortbildning i digital kompetens., skriver de tre liberalerna Helena Englund, Peter Nordebo och Per-Åke Fredriksson.

Annons

Läs också insändaren från signaturen Förbannad pensionär: Vi är många äldre på landsbygden som inte är digitaliserade

Över hälften (58 %) av de äldsta använder inte internet för att ta del av offentlig information från kommun och myndigheter. I gruppen 66-75 år är det 21 procent som aldrig använder internet för att ta del av offentlig information.

Att betala räkningar, kontakta myndigheter och köpa biljetter till bio eller teater är exempel på sådant som de flesta idag gör via internet. Även samhällsservicen sköts allt mer via internet.

Det gör att många äldre, som inte har tillgång till dator eller internet, hamnar utanför. Totalt beräknas idag att 1,1 miljoner medborgare i Sverige inte har tillgång till internet. Lika många har endast begränsad tillgång. Det brukar kallas ”det digitala utanförskapet”.

När samhället mer och mer styrs av digital informations- och kommunikationsteknik, behöver du ju tillgång till dator/mobiltelefon och internet för att kunna vara fullt delaktig som medborgare.

Den som inte har tillgång till internet får dessutom betala extra för det – det är till exempel dyrare att inte göra sina bankärenden via internet. Om du vill boka en resa kan du via internet få rabatter som inte finns hos resebyrån. I takt med att samhällsservicen slutar med kontantbetalning får den som inte har tillgång till internet även sämre service.

Pseudonymen ”Förbannad pensionär” beskriver i en insändare i Helahälsingland det som verkligen visar att vårt samhälle måste börja ta ansvar för den digitala kedjan som inte ger medborgarna någon helhetsbild av hur samhället fungerar, och som ofta slutar i ett digitalt utanförskap. Det handlar om allas lika värde och är en demokratifråga.

Om samhället kräver att medborgarna ska hantera ärenden och information digitalt och mellan olika system ska också medborgarna kunna räkna med en motprestation av samhället i form av utbildning och fortbildning i digital kompetens.

I bästa fall kan digitalisering göra arbetet mer samskapande och spara både tid och pengar. Men det kan lika gärna gå åt andra hållet, om inte tekniken används på rätt sätt. Då blir det digitala utanförskapet ännu större och många blir förlorare. Det kräver att man ändrar sina arbetssätt, liksom med de flesta nya tekniker. Det är en mycket längre process än att säga: – Varsågod, här finns teknik.

Vi Liberaler står upp för demokratin och allas lika värde! Vi kräver att samhället tar sitt ansvar gentemot medborgarna och börjar samverka med varandra! Vi vill att digitaliseringen utgår från tillgänglighet ur medborgarnas utgångspunkt och inte från vad som kan vara praktiskt för myndigheterna!

Helena Englund (L), gruppledare Regionfullmäktige Gävleborg

Peter Nordebo (L), gruppledare Kommunfullmäktige Bollnäs

Per-Åke Fredriksson (L), gruppledare Kommunfullmäktige Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel