Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Undervisningen i förskolan ska vara saklig och allsidig – högtider ska inte firas på ensidigt sätt

Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald genom att olika kulturer synliggörs i utbildningen. Vi följer Skollagen och läroplanen, skriver rektorerna i förskolan Bollnäs kommun i en replik till kyrkoherden Ingrid Augrell.

Annons

Svar på insändaren från kyrkoherden: Snart tändas tusen juleljus – barnen har rätt att veta varför

Förskolan följer Skollagen och läroplanen som bland annat beskriver uppdraget att överföra och utveckla kulturarv; värden, traditioner, historia, språk och kunskaper, från en generation till nästa.

Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald genom att olika kulturer synliggörs i utbildningen.

Undervisningen i förskolan ska ha tydligt mål och syfte.

När pedagogerna arbetar med olika traditioner i förskolan är syftet att barnen ska få en förståelse för vad som ligger bakom olika högtider. Att besöka olika miljöer, t ex en kyrka, kan vara ett sätt att skapa sådan förståelse.

Vägledande för pedagogerna är att undervisningen ska vara saklig, allsidig och icke-konfessionell i förhållande till olika livsåskådningar, så att vi inte firar olika högtider på ett ensidigt sätt.

Undervisningen i förskolan bedrivs av pedagoger som är väl insatta i sitt uppdrag och genom att de planerar och genomför undervisningen så säkerställer vi att våra styrdokument följs.

Rektorerna i förskolan Bollnäs kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel