Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: SJ:s extra avgift är diskriminerande – den drabbar bara utsatta och resurssvaga personer

Vad hjälper det en person som inte har tillgång till internet att få svaret att de kan köpa biljett från jakttornet eller vid köksbordet? SJ:s serviceavgift på 100 kronor per bokningstillfälle kan dessutom vara kännbar för en låginkomsttagare, skriver signaturen ZekeSvammel.

Annons

SJ:s pressansvariges svar till Alf Wikmans problem med att anskaffa biljetter väcker några frågetecken.

Hur kan en person som inte har tillgång till internet vara behjälpt av möjligheten att kunna köpa biljett från jakttornet eller vid köksbordet? Även om de flesta numera är datakunniga så finns det åtskilliga, främst bland de äldre, som inte behärskar eller har råd med den digitala tekniken.

SJ tar ut en serviceavgift på 100 kr per bokningstillfälle för den som behöver manuell hjälp och service. Följden blir att det är en utgift som nästan uteslutande drabbar utsatta och resurssvaga personer. En tillkommande kostnad på 100 kr kan vara kännbar för en låginkomsttagare. En sista minuten-biljett är dessutom inte ett tillgängligt alternativ vid alla tillfällen.

När SJ:s pressansvarige tidigare betonat att det endast är ett litet antal som använder betjäning via telefon, så måste företagets intäkter för att balansera merkostnaderna för denna tjänst uppgå till försumbara belopp. Därför är det svårbegripligt varför SJ tar ut en diskriminerande och föga inkomstbringande avgift.

ZekeSvammel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel