Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK på ledare: Vanadin är inte grönt

Ledarskribenten Frida Demervall tror att vanadin är en grön miljösmart metall. Där tror hon fel, skriver Kelvin Ekeland, Norrbo. Frida Demervall svarar direkt.

Annons

Tidningens politiska redaktör är förledd. Frida Demervall hävdar 18 mars att vanadin är en framtidsmetall. Hon skriver att "vanadin behövs för en grön energiomställning". Hon tänker på elbilar. Vid en hållbar grön omställning vill man lagra energi. Här tror Demervall att vanadin är en grön miljösmart metall. Där tror hon fel.

Hon tror att fast Sverige "i dag är vi ett ledande gruvland /.../ så är det många gånger väldigt problematiskt att få till gruvdrift". Vad vet egentligen vår politiska redaktör om sitt gröna vanadin? Vet hon om hur kontaminerat det giftiga vanadinet är med ännu giftigare ämnen, som t ex uran? Vet hon hur hur få år en planerad gruva i Bricka beräknas leva? Vet hon om hur länge gruvan kommer att läcka? Vet hon vilka hot som finns mot vattnet i Dellen? Mot många Hudiksvallsbors dricksvatten! SMHI har lämnat klart kritiskt yttrande på bolagets ansökan.

Alternativet till att vi inte bryter dessa metaller här är inte att vi bryter dem någon helt annanstans. Det är att inte bryta dem alls.

Just nu pågår sökande efter åtråvärda ämnen på hundratals platser i Sverige. Och de profithungriga företagen har Bergsstatens rätt att provborra – oavsett vad markägaren tycker. EU bedömer bl a antimon, beryllium, kobolt, fosfor, gallium, grafit, magnesium, platinagruppens metaller (PGE), lätta sällsynta jordartsmetaller (LREE), tunga sällsynta jordartsmetaller (HREE), tantal, kisel, vanadin, och volfram som kritiska material.

Det finns alltid en nollvision. Alternativet till att vi inte bryter dessa metaller här är inte att vi bryter dem någon helt annanstans. Alternativet är att inte bryta dem alls. Det ska inte finnas bakgårdar - det som Frida Demervall kallar "my back yard."

Men det finns exempel på "godtagbara lösningar". Utanför Mariestad ligger en mack där vätgas tillverkas på plats och där vem som helst kan tanka. Om man har en bil som drivs av en bränslecell förstås! Kommunen är för närvarande störst kund. Nio kronor hektot kostar vätgasen. En full tank går löst på drygt 500 kronor och på den kan en bränslecellsbil köras upp emot 70 mil. Batterierna ersätts av en vätgastank och en bränslecell. Kommunalrådet Johan Abrahamsson (M) anser att tankstationen kommer att leda till nya jobb i Mariestad.

Kelvin Ekeland, Norrbo

SVAR DIREKT: Jag förstår att jag har rört upp en del känslor när jag skrev om den eventuell gruvdriften i Bricka. I detta har det uppkommit en del missuppfattningar kring vad jag egentligen sagt. Kelvin skriver exempelvis att jag ska ha påstått att det är för elbilsbatterier som man behöver vanadin, något sådant har jag aldrig påstått. Jag har endast pratat om lagringsbatterier för vind och solkraft. Att kunna lagra sol och vind är något som är nog så viktigt för klimatomställningen. Jag har heller aldrig påstått att det ska byggas en gruva till varje pris i Bricka, jag låter det vara upp till experterna att bedöma om det går att göra utan att det blir ett för stort ingrepp för miljön. Min poäng i det här är att man måste kunna se till flera perspektiv i dessa frågor, miljön är både lokal och global. 

Bästa Hälsningar,

Frida Demervall, politisk redaktör för HT

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel