Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

REPLIK: Nianforsvägen har blivit bättre – men varför dessa trafikfarliga diken?

Trafikverket pratar om "nollvision" och man har t ex rensat bort stora stenar efter vissa vägar för att höja trafiksäkerheten, men med djupa diken skapar man i stället nya farligheter helt i onödan. Möta en lastbil efter dessa smala vägar är ingen höjdare och vintertid direkt obehagligt med tanke på detta! skriver signaturen "Varför dessa krondiken?".

Angående berömmet av Nianforsvägen så håller jag med om att vägbanan blivit väldigt jämn och fin. Men tyvärr har man även här, lika som med t ex Växbovägen och Gamla landsvägen i Lottefors, lyckats med den numera vanliga modellen att skapa diken som är direkt trafikfarliga.

Om du har oturen att råka hamna, ack så lite, utanför asfaltskanten är risken mycket stor att skadorna på fordonet och dess passagerare blir väldigt omfattande. Dikena är väldigt djupa och med branta kanter. Vid mindre avfarter med en trumma i botten (till skogsvägar och fastigheter), skapas en vägg som det kommer att ta tvärstopp i om oturen är framme.

Trafikverket pratar om "nollvision" och man har t ex rensat bort stora stenar efter vissa vägar för att höja trafiksäkerheten, men här skapar man i stället nya farligheter helt i onödan. Det har tidigare funnits en praxis att dikesrenar ska ha en lutning 1 på 3, det vill säga om vägrenen t ex är 3 meter bred ska den falla 1 meter. Då har man en rimlig chans att rädda situationen, men det tycks man inte praktisera längre.

Jag bävar för vad som händer när snön ska plogas och man råkar ploga lite för brett = utanför asfaltkanten. Möta en lastbil efter dessa smala vägar är ingen höjdare och vintertid direkt obehagligt med tanke på detta!

Varför dessa "Krondiken"

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel